۱۳۸۹ شهریور ۲۲, دوشنبه

هلال عید و فتوای قضای روزه!

به گزارش خبرگزاري اهوران نيوزبه نقل از سنی نیوز: هر ساله قصه هلال رمضان و اختلاف کشورهای مختلف در رؤیت هلال به صحنه می‫آید، و طی یک نمایش دلیل تراشیهای بی‫اساس ناگهان پرده کشیده شده، حکایت همچنان بدون یافتن راه حلی دقیق برای سال آینده می‫ماند.

نمی‫خواهم، این موضوع را با آوردن دلیل و برهانهای علمی و فلسفی بار دگر مطرح سازم. چرا که در این باره دهها کتاب و مقاله به رشته تحریر درآمده، هر کس بخواهد می‫تواند بدانها مراجعه کند.
تنها می‫خواهم از عقلهای بیدار، و روشن جامعه بپرسم:
چطور سال گذشته رمضان و عید ایران مصادف شد با رمضان و عید در مکه مکرمه، و بیشتر کشورهای اسلامی؟! ولی امسال یک روز دیرتر رمضانمان شروع شد، و عیدمان با مکه مکرمه بود!!
تنها طی همین 12 سال گذشته 3 بار اتفاق افتاده که رمضان را ما ایرانیها یک روز بعد از مکه مکرمه شروع کرده‫ایم، در حالیکه با مکه مکرمه عید گرفته‫ایم، به عبارت دیگر 3 بار ( با امسال) رمضان در خانه خدا 30 روز بوده، و در نزد ما ایرانیها 29 روز؟!
چطور امکان دارد رمضان در جنوب ایران 30 روزه، و در سایر مناطق 29 روزه شود. ( چون امسال)؟!
خداوند در سوره مبارکه "قدر" از یک شب قدر سخن می‫گوید، می‫شود جناب علمای افاضلی که اختلاف هلال را مطرح کرده‫اند، لطف نموده بفرمایند شب قدر بر اساس تقویم مکه مکرمه است، یا بر اساس تقویم ما ایرانیها؟!..
آیا علمای افاضلی که معتقد به اختلاف هلالند می‫شود برای این حکایت تفسیری ذکر کنند؟!
آیا این با توازن و هماهنگی دنیا، و گردش ماه و ستارگان در تضاد نیست، و آیا اگر این امکان می‫داشت، در طی 1431 سال از هجرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) تا کنون نمی‫بایستی این یک روزهای خلاف کنار هم جمع می‫شد، و رمضان ما ایرانیها یکی دو ماه بعد از رمضان مکه مکرمه می‫آمد؟!!
آیا این اختلافهای فقهی کم رنگ نباید ما را به این نتیجه برساند که اساسا اختلاف مطالعی وجود ندارد، ( آن چیزی که امام ابو حنیفه ـ رحمه الله ـ سالها پیش آنرا مطرح ساخته بود!! ) و اگر هم وجود دارد حکایت یکی دو ساعت است نه حکایت 24 یا 48 ساعت! و اگر هم چنین می‫بود می‫بایستی ما تابع هلال قبله‫یمان باشیم نه تابع هلالی که مرزهای سیاسی ـ قابل تغییر ـ آنرا برایمان تعیین می‫کند.
در مورد اشکالی که امسال صورت گرفته؛ در قریب به اتفاق کشورهای جهان رمضان 30 روزه بود، ما عدا برخی از مناطق کشور ما که 29 روزه شد، ما به برخی از علما و فقها مراجعه کرده، و آنها نیز با تذکر به اجتهاد موفق امام ابوحنیفه ـ رحمه الله ـ که می‫فرمودند: "اگر مسلمانی در مشرق زمین هلال را ببیند، بر مسلمانان در مغرب زمین واجب است روزه بگیرند". به این فتوا دادند که مناطقی از ایران که 29 روز روزه گرفته‫اند باید یک روز روزه قضایی بجای آورند. تا روزه رمضانشان چون سایر مسلمانان 30 روزه شود.
حال؛ برادران مؤمن و روزه‫داران با ایمان و با تقوایمان، لطف کرده با توجه به قضایایی که مطرح شد، به فقهاء و مراکز فتوای حوزه‫های علمیه خود مراجعه نموده، در این مورد استفتاء کرده، جویا شوند، که چه باید بکنند؟! آیا قضای یک روز روزه رمضان بر آنان واجب است، یا خیر؟!
امیدوارم مرکز فتوای دارالعلوم زاهدان، و علمای افاضل این مرکز علمی و پژوهشی قابل اعتماد اهل سنت ایران، به این مورد بیش از پیش اهتمام داده، در سالهای آتیه ما شاهد چنین اشکالاتی در بین جامعه اسلامی خودمان نباشیم.
در نهایت امیدواریم این اشتباه باعث شود، در سالهای آینده (اگر خداوند به ما زندگی بخشید)، تابع هلال قبله‫ی اسلام باشیم، و از هلالهای مرزهای سیاسی نجات یابیم، تا اولا وحدت اسلامی حفظ شده، با چنین مواردی که ذکرش رفت مواجه نشویم. و ثانیا شب قدرمان ضایع نشود.

هیچ نظری موجود نیست: