به گزارش خبرگزاري اهوران نيوزبه نقل از سنی نیوز: هر ساله قصه هلال رمضان و اختلاف کشورهای مختلف در رؤیت هلال به صحنه میآید، و طی یک نمایش دلیل تراشیهای بیاساس ناگهان پرده کشیده شده، حکایت همچنان بدون یافتن راه حلی دقیق برای سال آینده میماند.
نمیخواهم، این موضوع را با آوردن دلیل و برهانهای علمی و فلسفی بار دگر مطرح سازم. چرا که در این باره دهها کتاب و مقاله به رشته تحریر درآمده، هر کس بخواهد میتواند بدانها مراجعه کند.
تنها میخواهم از عقلهای بیدار، و روشن جامعه بپرسم:
چطور سال گذشته رمضان و عید ایران مصادف شد با رمضان و عید در مکه مکرمه، و بیشتر کشورهای اسلامی؟! ولی امسال یک روز دیرتر رمضانمان شروع شد، و عیدمان با مکه مکرمه بود!!
تنها طی همین 12 سال گذشته 3 بار اتفاق افتاده که رمضان را ما ایرانیها یک روز بعد از مکه مکرمه شروع کردهایم، در حالیکه با مکه مکرمه عید گرفتهایم، به عبارت دیگر 3 بار ( با امسال) رمضان در خانه خدا 30 روز بوده، و در نزد ما ایرانیها 29 روز؟!
چطور امکان دارد رمضان در جنوب ایران 30 روزه، و در سایر مناطق 29 روزه شود. ( چون امسال)؟!
خداوند در سوره مبارکه "قدر" از یک شب قدر سخن میگوید، میشود جناب علمای افاضلی که اختلاف هلال را مطرح کردهاند، لطف نموده بفرمایند شب قدر بر اساس تقویم مکه مکرمه است، یا بر اساس تقویم ما ایرانیها؟!..
آیا علمای افاضلی که معتقد به اختلاف هلالند میشود برای این حکایت تفسیری ذکر کنند؟!
آیا این با توازن و هماهنگی دنیا، و گردش ماه و ستارگان در تضاد نیست، و آیا اگر این امکان میداشت، در طی 1431 سال از هجرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) تا کنون نمیبایستی این یک روزهای خلاف کنار هم جمع میشد، و رمضان ما ایرانیها یکی دو ماه بعد از رمضان مکه مکرمه میآمد؟!!
آیا این اختلافهای فقهی کم رنگ نباید ما را به این نتیجه برساند که اساسا اختلاف مطالعی وجود ندارد، ( آن چیزی که امام ابو حنیفه ـ رحمه الله ـ سالها پیش آنرا مطرح ساخته بود!! ) و اگر هم وجود دارد حکایت یکی دو ساعت است نه حکایت 24 یا 48 ساعت! و اگر هم چنین میبود میبایستی ما تابع هلال قبلهیمان باشیم نه تابع هلالی که مرزهای سیاسی ـ قابل تغییر ـ آنرا برایمان تعیین میکند.
در مورد اشکالی که امسال صورت گرفته؛ در قریب به اتفاق کشورهای جهان رمضان 30 روزه بود، ما عدا برخی از مناطق کشور ما که 29 روزه شد، ما به برخی از علما و فقها مراجعه کرده، و آنها نیز با تذکر به اجتهاد موفق امام ابوحنیفه ـ رحمه الله ـ که میفرمودند: "اگر مسلمانی در مشرق زمین هلال را ببیند، بر مسلمانان در مغرب زمین واجب است روزه بگیرند". به این فتوا دادند که مناطقی از ایران که 29 روز روزه گرفتهاند باید یک روز روزه قضایی بجای آورند. تا روزه رمضانشان چون سایر مسلمانان 30 روزه شود.
حال؛ برادران مؤمن و روزهداران با ایمان و با تقوایمان، لطف کرده با توجه به قضایایی که مطرح شد، به فقهاء و مراکز فتوای حوزههای علمیه خود مراجعه نموده، در این مورد استفتاء کرده، جویا شوند، که چه باید بکنند؟! آیا قضای یک روز روزه رمضان بر آنان واجب است، یا خیر؟!
امیدوارم مرکز فتوای دارالعلوم زاهدان، و علمای افاضل این مرکز علمی و پژوهشی قابل اعتماد اهل سنت ایران، به این مورد بیش از پیش اهتمام داده، در سالهای آتیه ما شاهد چنین اشکالاتی در بین جامعه اسلامی خودمان نباشیم.
در نهایت امیدواریم این اشتباه باعث شود، در سالهای آینده (اگر خداوند به ما زندگی بخشید)، تابع هلال قبلهی اسلام باشیم، و از هلالهای مرزهای سیاسی نجات یابیم، تا اولا وحدت اسلامی حفظ شده، با چنین مواردی که ذکرش رفت مواجه نشویم. و ثانیا شب قدرمان ضایع نشود.
نمیخواهم، این موضوع را با آوردن دلیل و برهانهای علمی و فلسفی بار دگر مطرح سازم. چرا که در این باره دهها کتاب و مقاله به رشته تحریر درآمده، هر کس بخواهد میتواند بدانها مراجعه کند.
تنها میخواهم از عقلهای بیدار، و روشن جامعه بپرسم:
چطور سال گذشته رمضان و عید ایران مصادف شد با رمضان و عید در مکه مکرمه، و بیشتر کشورهای اسلامی؟! ولی امسال یک روز دیرتر رمضانمان شروع شد، و عیدمان با مکه مکرمه بود!!
تنها طی همین 12 سال گذشته 3 بار اتفاق افتاده که رمضان را ما ایرانیها یک روز بعد از مکه مکرمه شروع کردهایم، در حالیکه با مکه مکرمه عید گرفتهایم، به عبارت دیگر 3 بار ( با امسال) رمضان در خانه خدا 30 روز بوده، و در نزد ما ایرانیها 29 روز؟!
چطور امکان دارد رمضان در جنوب ایران 30 روزه، و در سایر مناطق 29 روزه شود. ( چون امسال)؟!
خداوند در سوره مبارکه "قدر" از یک شب قدر سخن میگوید، میشود جناب علمای افاضلی که اختلاف هلال را مطرح کردهاند، لطف نموده بفرمایند شب قدر بر اساس تقویم مکه مکرمه است، یا بر اساس تقویم ما ایرانیها؟!..
آیا علمای افاضلی که معتقد به اختلاف هلالند میشود برای این حکایت تفسیری ذکر کنند؟!
آیا این با توازن و هماهنگی دنیا، و گردش ماه و ستارگان در تضاد نیست، و آیا اگر این امکان میداشت، در طی 1431 سال از هجرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) تا کنون نمیبایستی این یک روزهای خلاف کنار هم جمع میشد، و رمضان ما ایرانیها یکی دو ماه بعد از رمضان مکه مکرمه میآمد؟!!
آیا این اختلافهای فقهی کم رنگ نباید ما را به این نتیجه برساند که اساسا اختلاف مطالعی وجود ندارد، ( آن چیزی که امام ابو حنیفه ـ رحمه الله ـ سالها پیش آنرا مطرح ساخته بود!! ) و اگر هم وجود دارد حکایت یکی دو ساعت است نه حکایت 24 یا 48 ساعت! و اگر هم چنین میبود میبایستی ما تابع هلال قبلهیمان باشیم نه تابع هلالی که مرزهای سیاسی ـ قابل تغییر ـ آنرا برایمان تعیین میکند.
در مورد اشکالی که امسال صورت گرفته؛ در قریب به اتفاق کشورهای جهان رمضان 30 روزه بود، ما عدا برخی از مناطق کشور ما که 29 روزه شد، ما به برخی از علما و فقها مراجعه کرده، و آنها نیز با تذکر به اجتهاد موفق امام ابوحنیفه ـ رحمه الله ـ که میفرمودند: "اگر مسلمانی در مشرق زمین هلال را ببیند، بر مسلمانان در مغرب زمین واجب است روزه بگیرند". به این فتوا دادند که مناطقی از ایران که 29 روز روزه گرفتهاند باید یک روز روزه قضایی بجای آورند. تا روزه رمضانشان چون سایر مسلمانان 30 روزه شود.
حال؛ برادران مؤمن و روزهداران با ایمان و با تقوایمان، لطف کرده با توجه به قضایایی که مطرح شد، به فقهاء و مراکز فتوای حوزههای علمیه خود مراجعه نموده، در این مورد استفتاء کرده، جویا شوند، که چه باید بکنند؟! آیا قضای یک روز روزه رمضان بر آنان واجب است، یا خیر؟!
امیدوارم مرکز فتوای دارالعلوم زاهدان، و علمای افاضل این مرکز علمی و پژوهشی قابل اعتماد اهل سنت ایران، به این مورد بیش از پیش اهتمام داده، در سالهای آتیه ما شاهد چنین اشکالاتی در بین جامعه اسلامی خودمان نباشیم.
در نهایت امیدواریم این اشتباه باعث شود، در سالهای آینده (اگر خداوند به ما زندگی بخشید)، تابع هلال قبلهی اسلام باشیم، و از هلالهای مرزهای سیاسی نجات یابیم، تا اولا وحدت اسلامی حفظ شده، با چنین مواردی که ذکرش رفت مواجه نشویم. و ثانیا شب قدرمان ضایع نشود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر