به گزارش خبرگزاری اهوران نیوزبه نقل ازسنی آنلاین : دفتر مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان گزارشهای منتشر شده در خبرگزاریهای فــارس و ایــرنـــا در مورد برگزاری نماز عید فطر اهل سنت تهران را تکذیب کردروز گذشته آقای تمدن، استاندار تهران، در گفتگوهایی جداگانه با خبرگزاریهای "فارس" و "ایرنا" به تکذیب عجولانه و غیر مستند اظهارات مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خصوص جلوگیری از برگزاری نماز عید سعید فطر در مناطق مختلف تهران پرداخت.
همچنین خبرگزاری فارس با ارائه فهرستی مدعی شد که بیش از 12800 نفر از اهل سنت که به ادعای این خبرگزاری بیشتر آنها اتباع افغانی بودند، در تهران نماز عید را در 21 نقطه برگزار کردهاند.
این ادعاها در حالی مطرح میشود که بر اساس گزراشهای موثق فقط در برخی محلهها پس از ممانعت از برگزاری نماز عید توسط نیروهای امنیتی، مردم در گروههای کوچک 20 تا 30 نفری با تعیین پیشنماز و روحانی به صورت پنهانی و مخفیانه نماز عید را در منازل برگزار کردهاند، اما برگزاری نماز در نمازخانههای مشخص و معین که از قبل به عنوان نمازخانه تعیین شده بودند، انجام نگرفته است و دو روز قبل از عید سعید فطر پلیس امنیتی تهران در مناطق مختلف با مراجعه به محلهایی که اهل سنت در آن اماکن نماز جمعه و عیدین را برگزار میکردند، آنان را از برگزاری نماز عید سعید فطر برحذر داشتند و حتی از برخی افراد تعهد کتبی مبنی بر عدم برگزاری نماز عید گرفتهاند.
به دنبال این یورشها، برخی از افراد نمازخانه برای اخذ مجوز! به دفتر استانداری تهران مراجعه کردند، اما متاسفانه با درخواستهای آنان برای برگزاری نماز عید موافقت نشد. لذا موضوع از طریق برخی نمایندگان مجلس نیز پیگیری شد که استاندار تهران در پاسخ به آنان گفته بود: نماز خواندن اشکالی ندارد و ما به پلیس امنیتی این امر را اعلام خواهیم کرد.
ولی پلیس امنیتی در عمل اظهار بیاطلاعی کرده و خاطر نشان میکند که هیچ دستوری مبنی بر لغو ماموریت مذکور به آنان داده نشده و آنان حکم دارند که از برگزاری نماز عید جلوگیری کنند، به طوری که برخی محلهها از ساعت یک شب به محاصره پلیس امنیتی درآمده بودند.
بنابر آنچه مطرح شد، دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن تکذیب اظهارات استاندار تهران و ادعاهای خبرگزاریهای رسمی کشور به اطلاع میرساند که لیست منتشر شده توسط خبرگزاری "فارس" مبنی بر برگزاری نماز عید فطر اهل سنت تهران، واقعیت ندارد و در کلیه اماکنی که اهل سنت نمازهای جمعه و عیدین را در آنجا برگزار میکردند، اجازه نماز خواندن به آنان، مطلقا داده نشده است.
متاسفانه گزارشاتی که به استاندار تهران داده شده واقعیت ندارد. بعضی از اماکنی که اهل سنت تهران در آن نماز را برگزار میکردند توسط نیروهای انتظامی محاصره شده و حتی اجازه ورود به محلهای نماز و یا نمازخانهها به مردم داده نشده است.
در شهرک غرب نیز، که در لیست ارائه شده توسط خبرگزاری فارس ادعا شده است که 7000نفر نماز عید را برگزار کردهاند، بر خلاف این آمار، نیروهای امنیتی جمعیت را متفرق کرده و به حدود 150نفر باقیمانده که اصرار بر برگزاری نماز داشتهاند، قبل از اقامه نماز یورش برده و آنان را نیز متفرق کردهاند. دیگر اماکن و محلههایی که در آنها از برگزاری نماز ممانعت و جلوگیری شده است عبارتند از:
1- شهرک کارون
2- یافت آباد
3- صادقیه
4- سعادت آباد
5- فرحزاد
6- رسالت
7- حسن آباد
8- کردان
9- طاووسیه
10- افغان آباد
11- مشکین شهر
12- ملارد
13- شهریار
14- ورامین
15- قرچک
16- پاکدشت
17- حصار امیر
18- چندار
19- قاسم آباد
20- وحیدیه مهاجرین
21- خورآباد کهریزک
22- احمدآباد مستوفی
23- قیصرآباد
24- علی آباد
25- احمدآباد شورآباد
26- گلشهر کرج
27- سرآسیاب
28- هشتگرد
بنابر گفته "حاج آقای طلایی"، امام جماعت مسجد ابوذر، که برادران اهل سنت برای اقامه عید به این مسجد مراجعه نموده بودند، پس از چند دقیقه، هنگامی که اهل سنت شروع به اقامه نماز میکنند، پلیس امنیتی با باتوم به مسجد مذکور یورش برده، و با مقتدیان شیعه این مسجد، که به هواداری از نمازگزاران اهل سنت وارد عمل شده بودند، درگیر شدند.
در ادامه با توجه به اظهارات استاندار تهران مبنی بر برگزاری نماز اهل سنت پشت سر امام شیعه، باید گفت که ما پیروان دو فرقه اسلامی هستیم و با هم تفاوت فقهی داریم. در تمام کشورهای اسلامی، اقلیت شیعه نماز جمعه و عیدین را به طور مستقل برگزار میکنند و در هیچ جای دنیا و از جانب هیچ حکومتی، اجباری برای اقتدا کردن برادران شیعه پشت سر امام اهل سنت وجود ندارد. در ایران نیز در تمام شهرهای سنی نشین که برادران شیعه در اقلیت بسیار معدودی هستند، نمازهای جمعه و عیدین را جداگانه و مستقل برگزار میکنند و به آنان دستور داده نشده که پشت سر ائمه جمعه اهل سنت، نماز را برگزار کنند.
جالب است، استاندار تهران در حالی چنین پیشنهادی را مطرح میکند که حتی در بسیاری از روستاهای مناطق سنی نشین فقط برای 3-2خانوار شیعه مساجد بزرگی احداث شده و آنان در مساجد خود به انجام مراسم مذهبی خود میپردازند. این پرسش مطرح است که چرا برادران اهل سنت با مداخله پلیس امنیتی و با زور مورد اجبار قرار بگیرند که پشت سر ائمه جمعه شیعه نماز بخوانند؟، حال آنکه اهل سنت برای نماز خواندن پشت سر امام شیعه دارای معذوریت فقهی هستند.
آیا حضور اهل سنت در تمام صحنههای انقلاب، شرکت در 8 سال دفاع مقدس، مشارکت فعال در همه انتخاباتها و رأی دادن به برادران شیعه در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجلس، خبرگان رهبری، ریاست جمهوری و مراودات دوستانه و پیوندهای خویشاوندی با برادران شیعه برای اثبات برادری و اخوت کافی نیست؟
در پایان دیدگاههای رهبر فقید انقلاب و رهبر انقلاب را یادآوری میکنیم که وحدت شیعه و سنی به معنای یکی شدن و یا به عبارتی شیعه شدن اهل سنت و سنی شدن شیعیان نیست، بلکه به معنای احترام به عقاید یکدیگر، مدارا و همزیستی مسالمتآمیز و عدم اهانت به اعتقادات یکدیگر میباشد.
همچنین خبرگزاری فارس با ارائه فهرستی مدعی شد که بیش از 12800 نفر از اهل سنت که به ادعای این خبرگزاری بیشتر آنها اتباع افغانی بودند، در تهران نماز عید را در 21 نقطه برگزار کردهاند.
این ادعاها در حالی مطرح میشود که بر اساس گزراشهای موثق فقط در برخی محلهها پس از ممانعت از برگزاری نماز عید توسط نیروهای امنیتی، مردم در گروههای کوچک 20 تا 30 نفری با تعیین پیشنماز و روحانی به صورت پنهانی و مخفیانه نماز عید را در منازل برگزار کردهاند، اما برگزاری نماز در نمازخانههای مشخص و معین که از قبل به عنوان نمازخانه تعیین شده بودند، انجام نگرفته است و دو روز قبل از عید سعید فطر پلیس امنیتی تهران در مناطق مختلف با مراجعه به محلهایی که اهل سنت در آن اماکن نماز جمعه و عیدین را برگزار میکردند، آنان را از برگزاری نماز عید سعید فطر برحذر داشتند و حتی از برخی افراد تعهد کتبی مبنی بر عدم برگزاری نماز عید گرفتهاند.
به دنبال این یورشها، برخی از افراد نمازخانه برای اخذ مجوز! به دفتر استانداری تهران مراجعه کردند، اما متاسفانه با درخواستهای آنان برای برگزاری نماز عید موافقت نشد. لذا موضوع از طریق برخی نمایندگان مجلس نیز پیگیری شد که استاندار تهران در پاسخ به آنان گفته بود: نماز خواندن اشکالی ندارد و ما به پلیس امنیتی این امر را اعلام خواهیم کرد.
ولی پلیس امنیتی در عمل اظهار بیاطلاعی کرده و خاطر نشان میکند که هیچ دستوری مبنی بر لغو ماموریت مذکور به آنان داده نشده و آنان حکم دارند که از برگزاری نماز عید جلوگیری کنند، به طوری که برخی محلهها از ساعت یک شب به محاصره پلیس امنیتی درآمده بودند.
بنابر آنچه مطرح شد، دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن تکذیب اظهارات استاندار تهران و ادعاهای خبرگزاریهای رسمی کشور به اطلاع میرساند که لیست منتشر شده توسط خبرگزاری "فارس" مبنی بر برگزاری نماز عید فطر اهل سنت تهران، واقعیت ندارد و در کلیه اماکنی که اهل سنت نمازهای جمعه و عیدین را در آنجا برگزار میکردند، اجازه نماز خواندن به آنان، مطلقا داده نشده است.
متاسفانه گزارشاتی که به استاندار تهران داده شده واقعیت ندارد. بعضی از اماکنی که اهل سنت تهران در آن نماز را برگزار میکردند توسط نیروهای انتظامی محاصره شده و حتی اجازه ورود به محلهای نماز و یا نمازخانهها به مردم داده نشده است.
در شهرک غرب نیز، که در لیست ارائه شده توسط خبرگزاری فارس ادعا شده است که 7000نفر نماز عید را برگزار کردهاند، بر خلاف این آمار، نیروهای امنیتی جمعیت را متفرق کرده و به حدود 150نفر باقیمانده که اصرار بر برگزاری نماز داشتهاند، قبل از اقامه نماز یورش برده و آنان را نیز متفرق کردهاند. دیگر اماکن و محلههایی که در آنها از برگزاری نماز ممانعت و جلوگیری شده است عبارتند از:
1- شهرک کارون
2- یافت آباد
3- صادقیه
4- سعادت آباد
5- فرحزاد
6- رسالت
7- حسن آباد
8- کردان
9- طاووسیه
10- افغان آباد
11- مشکین شهر
12- ملارد
13- شهریار
14- ورامین
15- قرچک
16- پاکدشت
17- حصار امیر
18- چندار
19- قاسم آباد
20- وحیدیه مهاجرین
21- خورآباد کهریزک
22- احمدآباد مستوفی
23- قیصرآباد
24- علی آباد
25- احمدآباد شورآباد
26- گلشهر کرج
27- سرآسیاب
28- هشتگرد
بنابر گفته "حاج آقای طلایی"، امام جماعت مسجد ابوذر، که برادران اهل سنت برای اقامه عید به این مسجد مراجعه نموده بودند، پس از چند دقیقه، هنگامی که اهل سنت شروع به اقامه نماز میکنند، پلیس امنیتی با باتوم به مسجد مذکور یورش برده، و با مقتدیان شیعه این مسجد، که به هواداری از نمازگزاران اهل سنت وارد عمل شده بودند، درگیر شدند.
در ادامه با توجه به اظهارات استاندار تهران مبنی بر برگزاری نماز اهل سنت پشت سر امام شیعه، باید گفت که ما پیروان دو فرقه اسلامی هستیم و با هم تفاوت فقهی داریم. در تمام کشورهای اسلامی، اقلیت شیعه نماز جمعه و عیدین را به طور مستقل برگزار میکنند و در هیچ جای دنیا و از جانب هیچ حکومتی، اجباری برای اقتدا کردن برادران شیعه پشت سر امام اهل سنت وجود ندارد. در ایران نیز در تمام شهرهای سنی نشین که برادران شیعه در اقلیت بسیار معدودی هستند، نمازهای جمعه و عیدین را جداگانه و مستقل برگزار میکنند و به آنان دستور داده نشده که پشت سر ائمه جمعه اهل سنت، نماز را برگزار کنند.
جالب است، استاندار تهران در حالی چنین پیشنهادی را مطرح میکند که حتی در بسیاری از روستاهای مناطق سنی نشین فقط برای 3-2خانوار شیعه مساجد بزرگی احداث شده و آنان در مساجد خود به انجام مراسم مذهبی خود میپردازند. این پرسش مطرح است که چرا برادران اهل سنت با مداخله پلیس امنیتی و با زور مورد اجبار قرار بگیرند که پشت سر ائمه جمعه شیعه نماز بخوانند؟، حال آنکه اهل سنت برای نماز خواندن پشت سر امام شیعه دارای معذوریت فقهی هستند.
آیا حضور اهل سنت در تمام صحنههای انقلاب، شرکت در 8 سال دفاع مقدس، مشارکت فعال در همه انتخاباتها و رأی دادن به برادران شیعه در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجلس، خبرگان رهبری، ریاست جمهوری و مراودات دوستانه و پیوندهای خویشاوندی با برادران شیعه برای اثبات برادری و اخوت کافی نیست؟
در پایان دیدگاههای رهبر فقید انقلاب و رهبر انقلاب را یادآوری میکنیم که وحدت شیعه و سنی به معنای یکی شدن و یا به عبارتی شیعه شدن اهل سنت و سنی شدن شیعیان نیست، بلکه به معنای احترام به عقاید یکدیگر، مدارا و همزیستی مسالمتآمیز و عدم اهانت به اعتقادات یکدیگر میباشد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر