در پی ابراز مخالفت برخی نهادها با برگزاری نماز عید فطر اهل سنت در سطح استان تهران، در برخی نمازخانه های حاشیه تهران، برخوردهای نوعاً سلیقهای باعث ادامه متناوب اختلال در روند فعالیت این اماکن شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین به نقل از "اصلاح وب"، در همین ارتباط و مشخصاً در شهرک دانش واقع در حومه شهرستان قدس و نمازخانه نسیمشهر، واقع در حومه شهرستان رباطکریم، این هفته نماز جمعه اقامه نشده است.
آقای ستوده یکی از مسئولین جماعت دعوت و اصلاح در گفتگو با سایت اصلاحوب، ضمن تأیید این خبر گفت: متأسفانه تناقضات غیر قابل انکاری در رویه نهادهای دخیل در این امر وجود دارد؛ درحالی که وزیر کشور در دیدار با بعضی نمایندگان اهل سنت مجلس، وجود هرگونه ممنوعیتی را انکار میکند و استاندار تهران نیز مسایل روز عید را نفی میکند، روز جمعه (23مهر 89)، فرماندار شهرستان قدس شخصاً در شهرک دانش حضور پیدا کرده و از برگزاری نماز جمعه ممانعت میکند.
این در حالی است که مجمع تقریب و به ویژه معاونت امور ایران، از ابتدا در جریان فعالیت این اماکن بوده و همواره در برابر فشارهای مختلف از ادامه این فعالیتها حمایت نموده است و اگر اجرای فرمان خداوند و اقامه نماز جمعه، نیاز به مجوز داشته باشد، اصولاً باید این نهاد، در این زمینه، مرجع کارشناسی تلقی میشد.
ستوده در پاسخ به استدلال کسانی که تهران را با مکه و مدینه مقایسه و توصیه به شرکت در نمازهای جمعه رسمی مینمایند، افزود: این آقایان فراموش میکنند که در همان مکه و مدینه اقامه نماز جمعه منحصر در مسجدالحرام و مسجدالنبی نیست و در چند قدمی این تنها دو حرم بزرگ جهان اسلام، در مساجد متعددی نماز جمعه اقامه میشود و این به طبیعت فقه اهل سنت برمیگردد.
در حالی که اصل دوازدهم قانون اساسی بعد از تأکید بر رسمیت مذهب شیعه اثنی عشری، بر آزادی کامل پیروان مذاهب چهارگانه اهل سنت در اجرای شعائر دینی تصریح میکند و علاوه بر این با تعبیر "برخورداری از احترام کامل" بر این حق صحه میگذارد، متأسفانه این نوع رفتارها هم آزادی و هم احترام را به شدت مخدوش میکند.
در میدان عمل هم، میتوان پرسید آیا در شهرستانهای دارای اکثریت اهلسنت کشور، نمازگزاران شیعه در نمازهای اهلسنت مشارکت مینمایند؟ بدیهی است تأسیس مساجد بزرگ اختصاصی شیعه در شهرها و حتی در برخی روستاهای اهل سنت، منفیترین پاسخ ممکن به این سوال است.
آقای ستوده یکی از مسئولین جماعت دعوت و اصلاح در گفتگو با سایت اصلاحوب، ضمن تأیید این خبر گفت: متأسفانه تناقضات غیر قابل انکاری در رویه نهادهای دخیل در این امر وجود دارد؛ درحالی که وزیر کشور در دیدار با بعضی نمایندگان اهل سنت مجلس، وجود هرگونه ممنوعیتی را انکار میکند و استاندار تهران نیز مسایل روز عید را نفی میکند، روز جمعه (23مهر 89)، فرماندار شهرستان قدس شخصاً در شهرک دانش حضور پیدا کرده و از برگزاری نماز جمعه ممانعت میکند.
این در حالی است که مجمع تقریب و به ویژه معاونت امور ایران، از ابتدا در جریان فعالیت این اماکن بوده و همواره در برابر فشارهای مختلف از ادامه این فعالیتها حمایت نموده است و اگر اجرای فرمان خداوند و اقامه نماز جمعه، نیاز به مجوز داشته باشد، اصولاً باید این نهاد، در این زمینه، مرجع کارشناسی تلقی میشد.
ستوده در پاسخ به استدلال کسانی که تهران را با مکه و مدینه مقایسه و توصیه به شرکت در نمازهای جمعه رسمی مینمایند، افزود: این آقایان فراموش میکنند که در همان مکه و مدینه اقامه نماز جمعه منحصر در مسجدالحرام و مسجدالنبی نیست و در چند قدمی این تنها دو حرم بزرگ جهان اسلام، در مساجد متعددی نماز جمعه اقامه میشود و این به طبیعت فقه اهل سنت برمیگردد.
در حالی که اصل دوازدهم قانون اساسی بعد از تأکید بر رسمیت مذهب شیعه اثنی عشری، بر آزادی کامل پیروان مذاهب چهارگانه اهل سنت در اجرای شعائر دینی تصریح میکند و علاوه بر این با تعبیر "برخورداری از احترام کامل" بر این حق صحه میگذارد، متأسفانه این نوع رفتارها هم آزادی و هم احترام را به شدت مخدوش میکند.
در میدان عمل هم، میتوان پرسید آیا در شهرستانهای دارای اکثریت اهلسنت کشور، نمازگزاران شیعه در نمازهای اهلسنت مشارکت مینمایند؟ بدیهی است تأسیس مساجد بزرگ اختصاصی شیعه در شهرها و حتی در برخی روستاهای اهل سنت، منفیترین پاسخ ممکن به این سوال است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر