انقلابهایی که در کشورهای مختلف در حال وقوع است ، نتیجه استبداد است. مولانا عبدالحمید؛ امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های این هفته نماز جمعه زاهدان با بیان این مطلب گفت: جای تعجب است که با اینکه اسلام دین اعتدال و میانه روی است و منش قرآنی و سنت بر اعتدال استوار است، اما بیشتر دیکتاتورها و مستبدان بر کشورهای اسلامی حاکم هستند. بسیاری از این دیکتاتورها قوانین را به نفع منافع استبدادی خود و گروههایشان تغییر داده اند.
وی افزود: ملتهای مسلمان از سیستمهای تک حزبی و استبدادی خسته شدند و با وجود اینکه کشته و زخمی می دهند و ماهها در خیابانها تظاهرات می کنند اما عقب نمی نشینند و فریاد آزادی سر می دهند، زیرا مهمترین نیاز انسان نان و مسکن نیست بلکه آزادی است.
مولانا عبدالحمید گفت: بررسی دوران پیامبر صلی الله علیه وسلم و خلفای راشدین نشان می دهد که در آن زمان تا چه اندازه آزادی وجود داشته است که حتی بردگان، کنیزها و کودکان سخن و نظر خود را آزادانه بیان می کردند. حضرت عمر به عنوان خلیفه مسلمانان با لباس وصله دار بر روی منبر حاضر می شود و یک زن به بخشی از سخنان آن حضرت اعتراض می کند و حضرت عمر زمانی که استدلال درست آن زن را می شنود به راحتی آن را می پذیرد و سخن خود را پس می گیرد. لباس جنگی حضرت علی گم می شود؛ وقتی آن را نزد یک یهودی می بیند از وی به قاضی منصوب خود شکایت می کند و قاضی در دادگاه بر علیه حضرت علی قضاوت می کند و ایشان در این قضیه محکوم می شود. این نوع قضاوت عادلانه در اسلام موجب اسلام آوردن شخص یهودی می شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: اگر چه بسیاری از حاکمان جهان اسلام خود را مسلمان می نامند اما عملکردشان اسلامی نیست و استبدادی است. آنان حتی در انتخابات همه چیز را به نفع خود مصادره می کنند. شرایطی که امروز در جهان جریان دارد علیه استبداد، تنگ نظری و خودرأیی است. تنگ نظری و استبداد اگر در خانواده وجود داشته باشد کانون خانواده از هم می پاشد، در مسجد، قداست مسجد را از بین می برد و در جامعه اگر وجود داشته باشد میان مردم دودستگی و اختلاف ایجاد می کند و جامعه از هم می پاشد.
مولانا عبدالحمید افزود: ما نباید اسلام و مذهب را انحصاری کنیم. هر کس آنچه را درست تشخیص می دهد باید به آن عمل کند. زیرا استبداد در دین و مذهب نیز باعث از بین رفتن دین و مذهب می شود. هر کس حق دارد خدا را آنگونه که می شناسد بپرستد. حکومتی در دنیا پایدار است که دیدگاه مخالفانش را بشنود. هر کس حق آزادی عقیده و بیان گروه یا فردی را محدود کند او یک مستبد و دیکتاتور است. هیچ کس نباید حقوقی را که خداوند به انسان عطا فرموده است از او بگیرد. حکومت حق ندارد برای اقامه نماز و تعلیم مسایل دینی از مردم مجوز مطالبه کند. این حقی است که خداوند به انسان داده است و هیچ کس نمی تواند حق عبادت و آزادی بیان را از انسان بگیرد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت: اقلیت یا اکثریت، زرتشتی یا مسیحی و یهودی و غیره همه باید بطور یکسان آزادی عقیده و بیان داشته باشند. فریاد امروز ملتهای مسلمان علیه دیکتاتوری و استبداد حاکمان آنهاست.
وی با اشاره به اهانت یک کشیش مسیحی به کتاب آسمانی مسلمانان گفت: من از ملت غیور افغانستان که به اهانت بیشرمانه به قرآن اعتراض کردند تشکر می کنم. فردی که چنین عملی را انجام داده و به قرآن کریم اهانت کرده است باید در بیمارستان روانپزشکی نگهداری و تحت مداوا قرار گیرد، زیرا در قرآن به اعتقادات هیچ یک از ادیان اهانت نشده بلکه از پیامبران الهی و تورات و انجیل در آن تمجید شده است،و فردی که قرآن را به آتش می کشد دچار جنون و استبداد رأی است.
مولانا عبدالحمید گفت: بقای ممالک در رعایت حقوق همه اقشار جامعه است. اسلام می گوید نه ظلم کنید و نه مورد ظلم واقع شوید
مولانا عبدالحمید گفت: بررسی دوران پیامبر صلی الله علیه وسلم و خلفای راشدین نشان می دهد که در آن زمان تا چه اندازه آزادی وجود داشته است که حتی بردگان، کنیزها و کودکان سخن و نظر خود را آزادانه بیان می کردند. حضرت عمر به عنوان خلیفه مسلمانان با لباس وصله دار بر روی منبر حاضر می شود و یک زن به بخشی از سخنان آن حضرت اعتراض می کند و حضرت عمر زمانی که استدلال درست آن زن را می شنود به راحتی آن را می پذیرد و سخن خود را پس می گیرد. لباس جنگی حضرت علی گم می شود؛ وقتی آن را نزد یک یهودی می بیند از وی به قاضی منصوب خود شکایت می کند و قاضی در دادگاه بر علیه حضرت علی قضاوت می کند و ایشان در این قضیه محکوم می شود. این نوع قضاوت عادلانه در اسلام موجب اسلام آوردن شخص یهودی می شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: اگر چه بسیاری از حاکمان جهان اسلام خود را مسلمان می نامند اما عملکردشان اسلامی نیست و استبدادی است. آنان حتی در انتخابات همه چیز را به نفع خود مصادره می کنند. شرایطی که امروز در جهان جریان دارد علیه استبداد، تنگ نظری و خودرأیی است. تنگ نظری و استبداد اگر در خانواده وجود داشته باشد کانون خانواده از هم می پاشد، در مسجد، قداست مسجد را از بین می برد و در جامعه اگر وجود داشته باشد میان مردم دودستگی و اختلاف ایجاد می کند و جامعه از هم می پاشد.
مولانا عبدالحمید افزود: ما نباید اسلام و مذهب را انحصاری کنیم. هر کس آنچه را درست تشخیص می دهد باید به آن عمل کند. زیرا استبداد در دین و مذهب نیز باعث از بین رفتن دین و مذهب می شود. هر کس حق دارد خدا را آنگونه که می شناسد بپرستد. حکومتی در دنیا پایدار است که دیدگاه مخالفانش را بشنود. هر کس حق آزادی عقیده و بیان گروه یا فردی را محدود کند او یک مستبد و دیکتاتور است. هیچ کس نباید حقوقی را که خداوند به انسان عطا فرموده است از او بگیرد. حکومت حق ندارد برای اقامه نماز و تعلیم مسایل دینی از مردم مجوز مطالبه کند. این حقی است که خداوند به انسان داده است و هیچ کس نمی تواند حق عبادت و آزادی بیان را از انسان بگیرد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت: اقلیت یا اکثریت، زرتشتی یا مسیحی و یهودی و غیره همه باید بطور یکسان آزادی عقیده و بیان داشته باشند. فریاد امروز ملتهای مسلمان علیه دیکتاتوری و استبداد حاکمان آنهاست.
وی با اشاره به اهانت یک کشیش مسیحی به کتاب آسمانی مسلمانان گفت: من از ملت غیور افغانستان که به اهانت بیشرمانه به قرآن اعتراض کردند تشکر می کنم. فردی که چنین عملی را انجام داده و به قرآن کریم اهانت کرده است باید در بیمارستان روانپزشکی نگهداری و تحت مداوا قرار گیرد، زیرا در قرآن به اعتقادات هیچ یک از ادیان اهانت نشده بلکه از پیامبران الهی و تورات و انجیل در آن تمجید شده است،و فردی که قرآن را به آتش می کشد دچار جنون و استبداد رأی است.
مولانا عبدالحمید گفت: بقای ممالک در رعایت حقوق همه اقشار جامعه است. اسلام می گوید نه ظلم کنید و نه مورد ظلم واقع شوید
منبع:سنی انلاین
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر