عسگر جلالیان نماینده دیر، کنگان و جم و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در تماس با رسانههای ایرانی خبر داده که در مناطقی از ایران، افزایش هزینه سوخت تراکتورها و سایر ماشینهای کشاورزی سبب شده است که کشاورزان آنها را رها کنند و برای شخم زدن مزارع خود بار دیگر به گاوآهن و قاطر و الاغ متوسل شوند.
نماینده مجلس گفته است که بهطور کلی بررسی مشکلات اجرائی و آئیننامهای طرح هدفمندی کردن یارانهها با دشواری جدی روبرو است. به گفته جلالیان، دولت از مسئولان دستگاههای اداری خواسته است که مشکلات مربوط به طبقهبندی شدن یارانهها را دستهبندی کرده و به ستاد مرکزی هدفمندی یارانهها گزارش دهند، اما تاکنون این گزارشها به مرکز نرسیده است.
مجلس و گزارشهای نادرست
به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس، وزرای نفت و نیرو، برپایه گزارشهائی که از استانها دریافت میکنند، گزارشهای مثبتی تسلیم مجلس کردهاند که با واقعیات موجود تناقض دارد.
جلالیان افزوده است که به دلیل عدم همکاری مسئولان مناطق مختلف، دولت توانائی جمع بندی درست شرایط موجود را ندارد و مشکلات به قوت خود باقی میماند. به عنوان نمونه، گزارشهائی که تسلیم مجلس شده، کاهش مصرف انرژی در بوشهر را مثبت ارزیابی میکنند، در حالی که ماهیگیران به علت ناکافی بودن سهمیه مواد سوختی و گرانی آن، صید را رها کرده و بیکار شدهاند.
در مورد بازگشت بخشی از کشاورزان ایران به وسایل قدیم شخمزنی مثل گاوآهن و قاطر یا الاغ، نماینده مجلس گفته است:«این در شرایطی اتفاق میافتد که ما میخواهیم به سمت پیشرفت و توسعه گام برداریم و استفاده از تکنولوژیها را سرلوحه قرار دهیم. این عقبگرد به هیچوجه قابل پذیرش نیست.»
گرانی شیر و بلیت مترو و اتوبوس
جنبههای منفی اجرای طرح هدفمندی یارانهها، به تدریج در بخشهای مختلف تولیدی و خدماتی ایران هم آشکار میشود. به تازگی حسن چمنی رئیس هیئت مدیره صنایع شیر ایران به خبر آنلاین گفته است:«کارخانجات پگاه، طبق بخشنامه رئیس گروه صنایع شیر، موظف شدهاند قیمت محصولات را تا پایان سالجاری تغییر ندهند، اما برخی از مدیران پیشبینی میکنند که با صدور قبضهای جدید، هزینههای آنها ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش یابد. در حوزه حمل و نقل نیز تاکنون هزینهها ۱۵ تا ۲۰ درصد بالا رفته است.»
چمنی گفته است:«صنعت شیر باید از یارانه برخوردار شود، چون رابطه مستقیمی با سلامت مردم دارد.»
همزمان، به گفته خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران، متروی تهران نرخ بلیت مترو را برای سال آینده ۴۸۰ تومان اعلام کرده است. این نرخ در صورتی اعمال خواهد شد که دولت یارانهای به مترو ندهد. دانشجو همچنین گفته است:«در صورت کمک دولت، میتوان نرخ دیگری برای بلیت مترو تعیین کرد. بلیت اتوبوسها نیز، در صورت عدم کمک دولت افزایش خواهد یافت.»
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر