۱۳۹۰ فروردین ۲۸, یکشنبه

تبعیض یعنی چه؟؟

وقتی می گوییم ما از تبعیض رنج می بریم شاید بسیاری از مردم معنی تبعیض را متوجه نشوند بهمین خاطر كمی در مورد این كلمه منفور سخن می گوییم .تبعیض یعنی فرق قایل شدن. تبعیض یعنی دو نگاه متفاوت.
نمونه ای از تبعیض رایج در استان ما: مثلا : خشك سالی عام بود همه استان ما دچار خشكسالی شد. از شمال تا جنوب استان بحران بوجود آمد همه باغها و قناتها خشكیدند اگر تبعیض نبود میبایست مسولین محترم به همه استان یكسان رسیدگی می كردند در حالیكه چنین نبود همه توجهات و كمكها بطرف سیستان بود مبلغ كلانی بعنوان وام خشكسالی در استان آوردند مردم جنوب ستان بخاطر مشكل اعتقادی كه نسبت به ربا داشتند خیلی كم وام گرفتند همه این وام را در سیستان توزیع نمودند و بعدا اعلام نمودند این وام برای سیستانیها بلا عوض و بخشیده شده اما جنوبیها موظفند وامشان را پس دهند.
مثلا : كمیته امداد كه به خیلی از كشورهای خارجی كمك می كند نمی بایست میان مردم درمانده فرق قایل شود در حالیكه هزاران مورد بود كه از مراجعه كنندگان سوال می شد سنی هستی یا شیعه؟ وقتی می گفتند سنی . می گفتند این كمكها مختص شیعه هستند و شما بروید به نزد شیخهای خودتان. (تمام نفت و ثروت مملكت دست شما هستند و این ثروت عظیم ملت ایران را به دهها كشور خارجی می فرستید ملاهای بدبخت ما محتاج نان شب خود از كجا بیاورند؟)
مثلا: در گمركها و جاهایی كه كالاهای قاجاق را می گیرفتند وقتی پرونده تشكیل می شد می پرسیدند شیعه هستی یا سنی ؟ اگر می گفتند شیعه هستیم اجناسشان را پس می دادند و اگر سنی بود علاوه بر ظبط كالا جریمه سنگینی میبایست بپردازد.
مثلا: اگر از دست ماموری اشتباهی یك شیعه كشته می شد به او مقام شهید اعطا می گردید و مامور خاطی شدیدا تنبیه می گشت در حالیكه اگر یك سنی عمدا توسط ماموری كشته می شد مامور تشویق می شد و خویشاوندان كشته شده توبیخ و احیانا تحت پیگرد قرار می گرفتند و جنازه مرده را با چه زحمتی تحویل می دادند.
مثلا : در استخدامها و كارها تبعیض آشكار بكار می رود كه برای همه مثل روز روشن است. مخصوصا در دولت جدید تبعیض به حد اعلای خودش رسید دیدیم كه سعی كردند حتی یك نفر اهل سنت را بخدمت نگیرند چون بحث بومی بودن بود بلوچها انتظار داشتند به تناسب جمعیتشان بكار گرفته شوند اما دیدند كه چگونه آشكارا تبعیض وحشتناكی به كار بستند از بالا تا پایین حتی یك نفر اهل سنت را بكار نگرفتند جاهایی كه نتوانستند برادران زابلی را بگمارند رفتند در بزمان از میان پنج درصد بلوچی كه شیعه شدند افرادی را پیدا كردند و آوردند فرماندار و غیره گزاشتند. و تمامی مردم بلوچ اهل سنت را نادیده گرفتند ( قابل ذكر است كه ما از وجود برادران بلوچ شیعه در مدیریتها ناراض نیستیم زیرا آنها حداقل دشمنی كمتری با ما دارند)
نامه ی ارسالی یکی از خوانندگان آژانس خبری تفتان

هیچ نظری موجود نیست: