۱۳۸۹ مهر ۲, جمعه

باراک اوباما از سخنان احمدی‌نژاد برآشفته شد و گفته‌های وی را «منزجرکننده» و «توهين‌آميز» خواند

در پی سخنان محمود احمدی‌نژاد در شصت و پنجمين نشست سازمان ملل متحد، آمريکا و اروپا شديدأ به سخنان وی اعتراض کردند. خبرگزاری‌های ايران تنها به بازتاب اين سخنان در رسانه‌ها پرداختند.
بنا به گزارش خبرگزاری‌های جهان، سخنان شب گذشته محمود احمدی‌نژاد در نشست سازمان ملل واکنش‌های تندی در پی داشت.
خروج نمايندگان کشورها از سالن به‌هنگام سخنرانی محمود احمدی‌نژاد
خبرگزاری فرانسه به نقل از يک مقام آمريکايی گزارش می‌دهد که باراک اوباما از سخنان احمدی‌نژاد برآشفته شد و گفته‌های وی را «منزجرکننده» و «توهين‌آميز» خواند.
هيئت نمايندگی آمريکا در سازمان ملل اتهامات محمود احمدی‌نژاد را رد کرد. مارک کرنبلو، سخنگوی اين هيئت سخنان وی را «قابل پيش‌بينی» و «زننده» دانست.
باراک اوباما از سخنان احمدی‌نژاد برآشفته شد و گفته‌های وی را «منزجرکننده» و «توهين‌آميز» خواند
اين هيئت بيانيه‌ای نيز عليه رئيس جمهور ايران منتشر کرد که در آن سخنان احمدی‌نژاد «مشمئزکننده و اهانت‌بار» خوانده شده است.
از سوی ديگر خبرگزاری آلمان گزارش داد کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز در رابطه با اظهارات محمود احمدی‌نژاد بيانيه‌ای منتشر ساخت و سخنان وی را «فاجعه‌بار و غير قابل قبول» ارزيابی کرد.
کاترين اشتون در بيانيه خود نوشته است: «به همين دليل نمايندگان ۲۷ کشور اروپايی سالن نشست را ترک کردند.»
همچنين تاکنون وزرای خارجه کشورهايی چون آلمان و اتريش نيز واکنش‌های شديدی نسبت به سخنان احمدی‌نژاد نشان دادند.
گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان اظهارات احمدی‌نژاد را «تأسف برانگيز» خواند چرا که به نظر وی تنها ساعتی پس از سخنان باراک اوباما که ايران را برای ادامه مذاکرات هسته‌ای فراخوانده بود ايراد شد.
وی نشست سازمان ملل برای ايران را «اقبالی» دانست که «از دست رفت» و با اين حال از ادامه گفت‌وگو با ايران پشتيبانی کرد.
ميشائل اشپيندلگر، وزير امور خارجه اتريش نيز از سخنرانی احمدی‌نژاد به عنوان «تجربه‌ای بد» ياد کرد.
از سوی ديگر خبرگزاری‌های ايران بدون اشاره به واکنش‌های رسمی مقامات کشورهای جهان به سخنان محمود احمدی‌نژاد تنها به بازتاب اين سخنان در رسانه‌های چين و روسيه و برخی از کشورهای آسيای شرقی پرداختند.
در ايران هنوز مقامات رسمی نسبت به سخنان محمود احمدی‌نژاد در سازمان ملل واکنشی نشان نداده‌اند.
با اين حال حجت‌الاسلام کاظم صديقی، امام جمعه موقت تهران در نماز جمعه امروز گفت: «احمدی‌نژاد با حضور در سازمان ملل توانست پيام ملت قهرمان و عزت و ظلم‌ستيزی و ايستادگی در برابر باج‌گيران را اعلام و مسائل هسته‌ای و به محاکمه کشيدن رژيم آمريکا حتی در حادثه ۱۱ سپتامبر را تبيين کند.»
شب گذشته محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی خود در سازمان ملل، درباره واقعه تروريستی ۱۱ سپتامبر صحبت کرد و طرفداران اين «نظر» که «بخش‌هايی از دولت آمريکا» را سازمان‌دهنده اين ترور می‌داند، «اکثريت مردم آمريکا و ملت‌ها و سياستمداران» دانست و هدف از آن را «ايجاد تغيير در روند نزول اقتصادی آمريکا و سيطره آمريکا بر خاورميانه و همچنين نجات رژيم صهيونيستی»عنوان کرد.
رادیو زمانه

هیچ نظری موجود نیست: