۱۳۸۹ آبان ۷, جمعه

رژیم ولایت فقیه، یکی از فاسد ترین رژیمهای جهان

جعفر پویه
رژیم ولایت فقیه، همچنان یکی از فاسد ترین رژیمهای جهان است
بر اساس گزارش سازمان شفافیت بین المللی، رژیم جمهوری اسلامی امسال نیز در ردیف یکی از فاسد ترین رژیمهای جهان قرار دارد. میکولوش مارشال، کارشناس این سازمان به رادیو دویچه‌وله می گوید: "بر اساس آماری که سازمان ما توانست به دست آورد، جمهوری اسلامی ایران از لحاظ فساد اداری و مالی در رده‌ی فاسدترین کشورهای دنیا قراردارد."
رشوه خواری، دزدی و بند و بستهای دولتی از مواردی است که رژیم ولایت فقیه در آنها در سطح بین المللی گوی سبقت را از همگان ربوده است. گزارش سازمان شفافیت بین المللی تصریح می کند: "ایران و کشورهای همسایه آن به لحاظ رشوه و فساد مالی در بدترین وضعیت قرار دارند."
سازمان مزبور، رژیم ولایت فقیه را "به لحاظ فساد مالی" در میان ۱۷۸ کشور، در رده‌ی ۱۴۶ رتبه بندی کرده است.
اما واقعیت این است که به دلیل عدم امکان تحقیق مستقل سازمان شفافیت بین المللی از دستگاه های دولتی رژیم و ناتوانی در دریافت گزارشهای جامع، این آمار می تواند بیش از این باشد. به عنوان مثال پایوران ارشد رژیم از جمله رییس جمهور و اعضا دفتر او آلوده به انواع فساد هستند و کسی را یارای پیگیری دزدی آنان نیست. پرونده فساد مالی رحیمی، معاون اول و یکی از بلند پایه ترین اعضا کابینه احمدی نژاد به دلیل دزدی میلیاردها تومان پول افشا می شود اما ولی فقیه رژیم با یک اشاره آن پرونده را در دادگاه بلوکه کرده و دزدان را از پیگیری می رهاند. به همین سیاهه می شود انواع دزدی و حیف و میل در مورد قراردادهای نفت و گاز، خرید بنجلهای کارخانجات چینی و غرب به دلیل دریافت رشوه های کلان و حیف و میل درآمدهای نفتی را اضافه کرد.
غیر از آن، درباره پرداخت پول به حامد کرزای توسط رژیم، نماینده سازمان شفافیت بین المللی آقای مارشال به دویچه وله می گوید: "ما صریحا اعلام می‌کنیم که این اقدام ایران رشوه دادن است و فقط اهداف سیاسی را دنبال می‌کند."
این درحالی است که رژیم نه تنها در افغانستان که در بسیاری دیگر از کشورها به گروه ها و رهبران در قدرت سیاسی رشوه پرداخت می کند و آلوده به اشاعه فساد در سطح بین المللی است. با این حساب اگر این آمار را نیز به داده های سازمان شفافیت بین المللی اضافه کنیم، رتبه رژیم در فساد از 146 ام بسیار پایین تر خواهد رفت و چه بسا در قعر جدول قرار گیرد.
هرچند سازمان شفافیت بین المللی می گوید، "در کشورهایی که فساد گسترش یافته، دولتمردان علاقه‌ای برای اصلاحات ندارند وحاکمان فاسد کشور را به قعر فساد مالی و دولتی سوق داده‌اند" اما واقعیت براین است که بدون یک فساد همه گیر بین دولتیها و پایوران رژیم، ادامه عمر برای سرکوبگر مردم امکان پذیر نیست. زیرا با همین فساد و دزدیهای بی حساب و کتاب است که سرکوبگران حاکم بر ایران در سطح بین المللی اقدام به خرید مزدور و رهبران کشورهای فساد می کنند تا برای خود حامیانی دست و پا کنند.
رشوه و فساد مالی یکی از ویژگیهای رژیم ولایت فقیه است، درحالی که بزرگترین فساد حاکمان بر کشور ایران را می توان فساد اخلاق و اندیشه دانست. بر این پایه است که دست اندرکاران ولایت فقیه می توانند فساد خود را با اندیشه و ایدیولوژی فاسدشان توجیه کنند.

هیچ نظری موجود نیست: