۱۳۸۹ مهر ۱۹, دوشنبه

در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمقی نژاد.شاه ایران علی خامنه ای وقف دانشگاه آزاد را باطل اعلام کرد

آهوران نیوز به نقل ازدبی – العربیة . نت
علی خامنه ای ( شاه ایران) رهبر جمهوری اسلامی ایران در نامه ای خطاب به اکبرهاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی، وقف دانشگاه آزاد اسلامی توسط هیات موسس آن با "باطل" و مخالف احکام فقهی و حقوقی دانست.
دانشگاه آزاد اسلامی ایران دانشگاهی نیمه دولتی- نیمه خصوصی است که چهار سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دستور آیت الله خمینی بنیانگذارجمهوری اسلامی تاسیس شد.
رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد هاشمی رفسنجانی و اعضای این هیأت را به علاوه آقای رفسنجانی، عبدالله جاسبی رئیس دانشگاه، عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید در قم، میرحسین موسوی نامزد معترض به نتایج انتخابات و نخست وزیرسابق ایران، حسن حبیبی معاون اول رئیس جمهور در دوره های ریاست رفسنجانی و محمد خاتمی، علی ‌اکبر ولایتی مشاور رهبر جمهوری اسلامی، محسن قمی از فقهای شورای نگهبان قانون اساسی، حمید میرزاده و حسن خمینی نوزه آیت الله خمینی(پس از مرگ احمد خمینی) تشکیل می دهند.



بالاى صفحه
نزاع بر سر دانشگاه آزاد اسلامى پس از آن بالا گرفت كه هیئت امنای آن در 29 آگوست 2009 در بیانیه اى اعلام كرد كه "همه اموال منقول و غیر منقول دانشگاه آزاد اسلامى وقف شده است."

این اقدام هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی واکنشی بود به تلاش های دولت محمود احمدی نژاد برای در اختیار گرفتن کامل مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی. احمدی نژاد و هوادارنش مدیریت دانشگاه آزاد و همچنین فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی را متهم می کنند که از اموال این دانشگاه در حمایت از میرحسین موسوی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران استفاده کرده اند.

البته تحرکات دولت احمدی نژاد برای در اختیار گرفتن دانشگاه آزاد به پیش از انتخابات باز می گردد. نوامبر 2006 احمدی نژاد دانشگاه آزاد را تهدید به " اقدام انقلابی کرد".

پس از آن هاشمى رفسنجانى، به صراحت از "برخى موذ یگریها" و "شرارت‌ها" علیه این دانشگاه سخن گفت.

در این میان و پس از اعلام وقف دانشگاه آزاد اسلامی، دولت احمدی نژاد و هواداران آن به ویژه در مجلس شورای اسلامی این وقف را باطل خواندند.

چندی پیش هاشمى رفسنجانى که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل سخنرانی می کرد با تشریح روند وقف این دانشگاه گفت: "گمان نمى‌ كند كسى بتواند وقف دانشگاه آزاد را به هم بزند." او همچنین تاکید کرد: "اگر كسى توانست این كار را انجام دهد از خداوند قوى ‌تر است و از او پس مى‌گیرد."

این سخنان هاشمی رفسنجانی با واکنش های تند اصولگرایان هوادار احمدی نژاد رو برو شد.

در نامه آیت الله خامنه ای آمده است: " در پی مأموریت به دو هیئت فقهی و حقوقی برای بررسی عمیق و همه جانبه درباره وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی، مجموعه بحث ها و تدقیق در ادله مختلف به این نتیجه قطعی منتهی شد كه وقف مزبور دارای اشكالات اساسی فقهی و حقوقی است از جمله، هم به لحاظ مشروعیت وقف مذكور و هم از جهت صلاحیت هیئت محترم موسس در انشاء این وقف. همچنان كه مشكل اساسی تحقق قبول مقام ذیصلاح نیز مطرح است، بنابراین وقف مزبور از لحاظ فقهی و حقوقی صحیح نیست."

پیش از آیت الله خامنه ای ، صادق آملى لاریجانى رییس قوه قضاییه جمهوی اسلامی از تصمیم هیات هاى بررسى كننده وقف دانشگاه آزاد خبر داده بود و این وقف را "غیر شرعى" خوانده بود.
بالاى صفحه
البته نزاع بر سر دانشگاه آزاد اسلامی تنها به وقف آن محدود نمی شود. درگیری دولت و هیات موسس دانشگاه آنجا شدت گرفت كه شوراى عالى انقلاب فرهنگى به ریاست محمود احمدى نژاد 13 آوریل 2010 اصلاح اساسنامه این دانشگاه را نهایی و براى اجرا ابلاغ كرد.

بر اساس بند پنج اساسنامه جدید كه با مخالفت هیات امنای دانشگاه آزاد روبرو شده است، این دانشگاه به عنوان "اموال عمومى" به شمار می آید و "هیچ یك از اعضاى هیات مؤسس، هیئت امناء، مدیران و دیگر اركان و مسئولین دانشگاه هیچ گونه حق مالكیت و حق انتفاع شخصى از اموال مزبور را ندارند."

اساسنامه همچنین در ماده 10 خود تركیب اعضاى هیئت امناى دانشگاه آزاد را تغییر داده و سهم دولت را در هیات امنا بیشتر کرده و در نتیجه تصمیم‌‌گیرى‌ها را به نفع دولت رقم مى زند.

رهبر جمهوری اسلامی در نامه خود اما این دو بند از اساسنامه جدید را صحیح ندانسته و خواستار بررسی مجدد آن شده است. در نامه آیت الله خامنه ای آمده است: " ضمناً با توجه به ماهیت غیرخصوصی و غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی، لازم است بندهای 5 و 10 مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اساسنامه آن دانشگاه مورد بررسی مجدد قرار گرفته و اصلاح شود."

هیچ نظری موجود نیست: