۱۳۸۹ آبان ۱۳, پنجشنبه

مولانا عبدالحمید: خامنه ای نه پاسخ نامه می دهند و نه ملاقاتی با اهل تسنن می کنند

فرزانه بذرپور
 جرس: مولوی عبد الحمید از علمای اهل تسنن و امام جمعه زاهدان است ، شخصیتی که نه فقط مورد احترام اهل سنت ایران، بلکه مورد توجه شیعیان هم بوده و به داشتن روشی اعتدالی شهره است. این روحانی اهل تسنن مدتهاست صدای جامعه اهل سنت ایران است .بااین حال کمتر این صدا به گوش حکومت رسیده است. مولوی عبدلحمید و تنی چند از روحانیان اهل سنت ممنوع الخروج هستند و دو داماد مولوی هم زندانی شده اند . با این شخصیت اهل تسنن درباره مشکلات اقلیت سنی و منطقه سیستان و بلوچستان که محروم ترین استان ایران به شمار می رود گفت و گو کردیم .
جناب مولوی عبد الحمید، اخیرا گروهی از علمای اهل سنت ممنوع الخروج شدند، این کنفرانس چه تهدیدی بود برای نظام که علما را ممنوع الخروج کردند؟
عرض کنم که به نظر من هیچ خطری برای نظام نداشت که بلکه بسیار مفید است که علمای اهل سنت برای کنفرانسی شرکت کنند و این نشان آزادی اهل سنت است و تبلیغاتی که علیه نظام و جمهوری اسلامی است را خنثی می کند؛ اگر علمای اهل سنت بروند و در کنفرانسهای بین الملللی شرکت کنند. جلو گیری از شرکت علمای اهل سنت تبلیغات بسیاری راه می اندازند که اهل سنت آزادی ندارند و اگر بخواهند یک کنفرانس در خارج ایران بروند نمی گذارند و این مساله ضرر دارد برای نظام جمهوری اسلامی و ضرر دارد برای وحدت امت اسلامی و خلاف تقریب مسلمین است و سوء تفاهم می شود .
به دست دشمنان نباید بهانه داد.
هم اکنون عبدالعظیم شه بخش داماد و برادرزاده شما در بازداشت هستند. علت بازداشت ایشان را چه عنوان کردند؟
داماد من نه فردی سیاسی هست و نه فرد تحصیل کرده که در حوزه تحصیل کند که جزو فضلا باشد و فرد دانشگاهی هم نیست . ایشان مسسول کارگاه حوزه بوده است و در کارهای عمرانی مسجد همکاری داشته است ،ایشان بازداشتشان هیچ دلیلی ندارد، چون ایشان در خبر گزاری های خارجی صحبتی بوده که سفرهای مشکوکی داشته به خارج کشور، ایشان در خارج با بنده همراه بوده است و خدمتی می کرده از بابت نزدیکی با بنده ، به هر حال من به انگیزه خدمت ایشان را برده بودم . ایشان هیچ ضرری برای نظام جمهوری اسلامی نه در داخل و نه خارج نداشته است . بر خود من مشهود نیست که چرا بازداشتش کردند.
آیا فکر می کنید این بازداشت به انگیزه فشار بر شخص شما و محدود کردن فعالیت های علمای اهل سنت زاهدان است ؟
فکر می کنم که برای فشار به بنده این کار را کردند.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

این برچسب را به مبارزان سرمچار و همه ملت بلوچ تبریک می گوییم .
این برچسب جدا از نشان دادن نحوه نگرش بیگانگان بر مردم بلوچ و مبارزات بر حقشان ، تبلیغات سوء رژیم آخوندی ایران برضد جنبش حق طلبی مردم بلوچ و اهل سنت ایران را بر آب کرد تا نشان از استقلال فکری و عملی مردم بلوچ و مبارزان سرمچارش در هر صحنه ای باشد .
و بهترین کلمه لایق این بیانیه لقب «مضحک» است .
زنده باد مقاومت.
زنده باد آزادی.
زنده باد بلوچستان.

ناشناس گفت...

برچسب تروریستی زدن بر سازمانهای آزادیبخش مانند جنبش مقاومت جندالله و سازمان پژاک و بسیاری دیگر سازمانها بر عملکرد این سازمانها هیچ تاثیری نخواهد گذاشت که بصورت طبیعی به منافع بلند مدت بیگانگان اثر منفی خواهد گذاشت و احتیاجی به تهدید و ارعاب ندارد .
فقط سازمانها و افرادی منافعشان با برچسب و کاغذ پاره ای به خطر خواهد افتاد که مزدور و آلت دست بیگانگای هستند و همه چیز به آنها از سوی اربابانشان دیکته می شود و حیاتشان در گرو میزان حمایت و ترزیق حامی آن خواهد بود .
اساس سازمانهای راستین بر محبوبیت مردمی بنا شده است و تا زمانی که هر سازمانی مردم را در هر شرایطی با خود همگام و همسو داشته باشد ،قدرتمند محسوب گشته و به راحتی با هر مسئله و مشکلی روبرو خواهد شد و اینگونه برچسبها برای آن مشکلی به حساب نمی آیند بلکه در بلوغ فکری و تشکیلاتی سازمان سودمند بوده و تاکیدی است بر کلیدی بودن حضور و ضرورت حضورشان در معادلات منطقه ای و فرامنطقه ای .
اینجاست که این سازمانها می بایست بر مبارزات خود تمرکز بیشتری داشته و هوشیار باشند تا شکار این سری تبلیغات مسموم نگردند که آنها را ناخواسته وارد مسائل جانبی گردانده و از راه و هدف اصلی خویش منحرف بگرداند .
گمشادزهی
مرکز مطالعات بلوچستان
بلوچستان غربی