۱۳۸۹ مهر ۹, جمعه

ملل عرب مسلح شدن تهران به سلاح اتمى راخطرناک دانستند


نظرسنجى ها بيمناکى جهان عرب از انرژى اتمى را ثابت مى کند

 
آهوران نیوز به نقل از العربیه. نت از واشنگتن - احمد الشيتى
چند مؤسسه امريکايى متخصص در زمينه نظرسنجى با کمک انستيتوهاى مطالعات سياسى در فاصله زمانى 29 ژوئن تا 20 ژوئيه سال جارى يک پروژه وسيع نظرسنجى را در کشورهاى عربى انجام دادند که هدف از آن بررسى و شناخت نحوه برخورد پرسش شدگان نسبت به مسلح شدن ايران به نيروى اتم بوده است.

اين نظرسنجى ها که در کشورهاى عراق، کويت، امارات، سعودى، لبنان، اردن، مصر و مغرب صورت گرفت، نشان داد که روى هم رفته 58% از مردم مورد سؤال (گروهاى هدف)، عقيده دارند "دولت ايران در تلاش براى دست يابى به سلاح هسته اى است" و هدف از کوششهاى اتمى تهران "خدمت به اهداف مسالمت آميز نيست".



معروفترين مؤسسه نظرسنجى که در اين پروژه شرکت کرده "مؤسسه زغبى" بوده است. در نظرسنجى هاى مطالعاتى سال 2010 اين مؤسسه ثابت گرديد که افکار عمومى در جهان عرب در تحولى شگرف حدود 50% بيش از سال گذشته به آن سوى رفته است که "ايران مسلح به سلاح اتمى را براى منطقه خاور ميانه خطرناک بداند" يا از ديد پرسش شوندگان، "قرارگرفتن انرژى اتمى در اختيار حکومت ايران منفى تلقى شود".


ايوان دورنر تحليلگر 57 ساله نظرسنجى ها در اين باره اين تحول وسيع در افکار عمومى ملل عرب مى گويد: يکى از عوامل مهم تغيير نظر مردم عرب نسبت به تهران، نگاه آنان به نقش جمهورى اسلامى ايران در مناقشات مذهبى و اختلافات فرقه اى منطقه است و عامل ديگر، شناختى است که نسبت به ديکتاتورى در ايران پيدا کرده اند. آنان بطورکلى ايجاد شکاف بين شيعه و سنى را ناشى از اقدامات و فعاليت هاى تهران مى دانند.


يک نظرسنجى ديگر که توسط سازمانهاى رسانه اى مستقل در واشنگتن صورت گرفت، نشان داد که تعداد نسبتاً بالايى از مردم در سه کشور عربى رنجش و ناخشنودى خود را نسبت به سياستهاى تهران ابراز مى دارند. اين نسبت در مصر 66% ، در لبنان 60% و در اردن63% مى باشد..


برخورد پرسش شوندگان بويژه نسبت به شخص" احمدى نژاد" منفى تر بوده است. 72% از مصريان گفتند که اعتمادى به احمدى نژاد ندارند يا نسبت اعتمادشان به شدت پايين است. بى اعتمادان يا کم اعتمادان نسبت به رئيس جمهورى ايران در ميان پاسخ دهندگان اردنى 66% و در لبنان 63% بوده اند.


يک نظرسنجى نشان داد که انديشناکى و نگرانى نسبت به برنامه اتمى ايران در هر سه کشور افزايش يافته و در اغلب کشورهاى عربى ديگر نيز به رغم داشتن اکثريت مسلمان، همين وضعيت تا حدودى نشان داده شده است. در مصر ولبنان دو سوم پرسش شوندگان مخالف آن بودند که ايران به سلاح اتمى دسترسى پيدا کند. در اردن نيز با نسبتى پايين تر همين نظر را داشتند.


اکثريت پرسش شدگان در مصر، لبنان واردن به نسبتهاى 66 تا 72 در صد خواهان آن بودند که عليه تهران مجازات اقتصادى سخت ترى در پيش گرفته شود. بخش بزرگى از مخالفان دسترسى ايران به سلاح اتمى گفته اند که بايد تلاشهاى جمهورى اسلامى ايران را در اين زمينه با شکست روبرو کرد و از اين راه از وقوع جنگ در آينده نزديک پيش گيرى کرد.


نظر سنجى ديگرى نشان داد که در کشورهاى خليجى 83% از سؤال شوندگان عرب منطقه، معتقدند که "ايران به رغم ادعاى مسالمت آميز بودن تلاشهاى اتمى اش، براى داشتن سلاح اتمى نقشه کشيده و تلاش مى کند".

نتايج نظرسنجى در عراق از همه بيشتر نظر تحليلگران را جلب کرده است. نظرسنجى مؤسسه پيختر و انستيتوى پژوهشى رائد در اين کشور عربى مهم در سال 2010 نشان داد که دو سوم پرسش شوندگان عرب اهل سنت و کرد، با رابطه بين بعضى از سياستمداران اين کشور و تهران مخالف اند.

اين نيز جالب توجه بود که تنها 17% از شيعيان عراق نظرى مثبت نسبت به احمدى نژاد از خود نشان دادند. حال آنکه 43% از شيعيان مورد پرسش گفته اند نسبت به رابطه تهران با سياستمداران عراقى بدبين اند. در اين ميان 18% از شيعيان نسبت به اين رابطه خوش بينى نشان داده اند.

هیچ نظری موجود نیست: