۱۳۸۹ مهر ۲۱, چهارشنبه

سفر احمدی نژاد به لبنان : ترس از دورِ جدید خشونت در لبنان

بیروت – سفر این هفتۀ  محمود احمدی نژاد به لبنان در زمانی صورت می گیرد که لبنان دچار بحران است: از هفته ها پیش به دلیل اختلاف بر سر دادگاه بین المللی برای روشن کردن ماجرای قتل نخست وزیرسابق رفیق حریری تشنج بالا گرفته است. ناظران برآنند که اختلاف ها بین اردوگاه های رقیب ممکن است دور تازه ای از خشونت در لبنان به راه اندازد. جنبش نظامی حزب الله تبلیغات تهاجمی را در پیش گرفته تا جلوی تأمین هزینۀ مالی دادگاه را که در لاهه است بگیرد. در ماه های گذشته هرچه بیشتر شواهدی بدست آمده که نشان می دهد بعضی از اعضای حزب الله احتمال می دهند به اتهام دست داشتن در ترور حریری مورد پیگرد قرار بگیرند. یک سیاستمدار حزب الله می گوید: «ما مخالف تأمین هزینه هستیم زیرا به طرحی اسرائیلی - آمریکایی تبدیل شده است و این هدف را دارد که در لبنان خشونت رواج دهد

لبنان ۴۹ درصد هزینه را برعهده دارد. اما طبق اطلاعات محافل دولتی مسئلۀ حزب الله چیزی فراتر از مسائل مالی است: ظاهراٌ حزب الله در پی آن است کلاٌ جلوی کار دادگاه را بگیرد. تحلیل گر سیاسی و حزب الله شناس تیمور گوکسِل می گوید: «حزب الله خیلی نگران است. اینها معتقدند دادگاه بر آن است آنها را بدنام کند. حزب الله اتهام ها را حمله ای سنگین به خود می داند. از اینرو می خواهد جلوی کار دادگاه را بگیرد



این بحران خیلی از لبنانی ها را یاد بحران سیاسی طولانی می اندازد که سرانجام در ماه مه ۲۰۰۸ به روزها نبرد خیابانی منجر شد. حزب الله در آن زمان بخش های وسیعی از بیروت را در اختیار گرفت تا خواسته هایش را پیش ببرد. تحلیل گر سیاسی پاول سالِم می گوید: «فکر می کنم اوضاع در ابتدا به نسبت آرام بماند زیرا حزب الله نمی خواهد در جریان دیدار احمدی نژاد از لبنان اخلال ایجاد شود. احتمالاٌ بعد از این دیدار بحران بالا خواهد گرفت.» این کارشناس احتمال زمین گیر شدن دولت و احیاناٌ اعتراض و بستن خیایان ها را می دهد.



حزب الله دو وزیر در کابینه دارد. این جنبش همراه با متحدانش از حق مخالفت برخوردار است و نفوذ کافی دارد تا چوب لای چرخ دولت بگذارد. در این میان سعد حریری، نخست وزیر فعلی و پسر سیاسمدار متوفی رفیق حریری، می کوشد تعادل را حفظ کند. وی به تازگی با چرخشی عجیب همه را متعجب کرد: حریری گفت به سوریه به دلایل سیاسی به ناروا اتهام زده شده بود که در قتل پدرش دست داشته است و از این بابت رسماٌ عذر خواهی کرد.



تغییر موضع حریری نشان می دهد جو سیاسی لبنان در سال های گذشته دچار چه تغییرات زیادی شده است. وقتی رفیق حریری و ۲۲ نفر دیگر در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ در یک بمب گذاری کشته شدند شک فوری به سوریه، نیروی اشغالگر سابق در لبنان رفت. در ادامه کشور همسایه به شدت زیرفشار رفت و مجبور به عقب کشیدن نیروهایش شد. اکنون تغییر موضع سعد حریری ضعف ائتلاف لبنان را با توجه به نفوذ دوباره زیاد شدۀ سوریه نشان می دهد. اما همچنان حریری و متحدانش دادن هر گونه امتیازی را برای همکاری با دادگاه رد می کنند.



اگر قرار باشد حریری خواسته های حزب الله را بپذیرد این خطر وجود دارد که پشتیبانی اهل سنت را از دست بدهد. از سوی دیگر دست داشتن احتمالی جنبش شیعیان در قتل سیاستمدار سرشناس سنی، خطر درگیری های مذهبی را در خود دارد.



عذرخواهی حریری هم تشنج را از بین نبرده است. به جای آن سوریه و ایران بتازگی از متحدان خود در لبنان حمایت کرده اند. وقتی سوریه هفتۀ گذشته حکم بازداشتِ ۳۳ نفر را بعلت شهادت دروغ در جریان تحقیقات قتل حریری صادر کرد بحران بیشتر شد. این حکم بازداشت شامل مقام های بلندپایۀ دادگستری و نیز بازرسِ آلمانی سازمان ملل دِتلِف مِلیس می شود. بدین ترتیب سوریه از سیاست حزب الله پشتیبانی می کند که در صداقت تحقیقات تردید دارد.



اکنون احمدی نژاد نیز با حزب الله ابراز همبستگی می کند. رئیس جمهور ایران می خواهد در جریان دیدار دو روزه اش با رئیس جمهور لبنان میشل سلیمان و سعد حریری و نیز رئیس مجلس نبیه بری دیدار کند. از این گذشته می خواهد به بنت جبیل و قانا در نزدیکی مرز اسرائیل برود که در جریان جنگ سال ۲۰۰۶ ویران شده بودند. گفته می شود احمدی نژاد قصد دارد در محل گذر سابق مرزی به اسرائیل سنگ پرتاب کند.

هیچ نظری موجود نیست: