۱۳۸۹ مهر ۲۸, چهارشنبه

همزمان با دستگیری عوامل انفجارهای زاهدان داماد مولوی عبدالحمید بازداشت شد کاوه قریشی


 حالی که دادستان تهران از طریق رسانه­های رسمی، خبر بازداشت تمام عوامل انفجار مقابل مسجد جامع زاهدان رامی داد، برخی دیگر از رسانه­ها، خبر بازداشت عبدالعلیم شه‏بخش معروف به حاج عبدالرحیم، داماد و برادرزاده امام جماعت اهل تسنن زاهدان و همچنین حمله به اساتید حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان را بر خروجی های خود قرار دادند. خواهرحاج عبدالرحیم شه­بخش، با تائید این خبر به روز می گوید: "برادرم دوازده روز پیش از طریق مقامات امنیتی استان به صورت تلفنی به دادسرای انقلاب زندان اوین احضار شد. بعد از مراجعه به تهران و زندان اوین، دیگر به خانه برنگشت."
برادرم ملاقات ممنوع است
پایگاه های خبری وابسته به فعالان اهل تسنن سیستان و بلوچستان دیروز خبر از بازداشت و حمله به برخی از نزدیکان مولوی­های بلوچستان دادند.پایگاه خبری سنی آنلاین، ارگان اینترنتی مدرسه علمیه دارالعلوم زاهدان، صبح دیروز اعلام کرد عبدالعلیم شه‏بخش معروف به حاج عبدالرحیم، داماد و برادرزاده شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان بازداشت شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین، حاج عبدالرحیم روز چهارشنبه به تهران احضار و روز پنجشنبه 15 مهر 89 پس از مراجعه به دادگاه، بازداشت شد.

این خبر در حالی منتشر می شود که بستگان آقای شه‏بخش به روز می گویند ازتاریخ بازداشت تاکنون مقامات زندان اوین اجازه ملاقات یا تماس تلفنی به آنها نداده اند.
زهرا شه‏بخش، در مورد چگونگی بازداشت برادرش می گوید: "دوازده روز پیش از طریق مقامات امنیتی استان به صورت تلفنی به دادسرای انقلاب زندان اوین احضار شد. بعد از مراجعه به تهران و زندان اوین، دیگر به خانه نگشت."
آیا خانواده برای پیگیری سرنوشت آقای شه‏بخش به زندان اوین مراجعه کرده اند؟ خانم شه‏بخش در پاسخ به این سئوال می گوید: "بله از همان روزهای اول به زندان اوین مراجعه کردیم، اما مسئولان دادسرای انقلاب در آنجا به ما گفتند تا یک ماه تحت هیچ شرایطی امکان ملاقات و تماس تلفنی داده نمی شود."
خواهر حاج عبدالرحیم، با بیان اینکه برادرش سابقه بازداشت نداشته است، در خصوص اتهامات وی می گوید: "از علت و اتهامات احتمالی بازداشت برادرم نیز اطلاعی در دست نداریم. مقامات قضایی و مسئولان زندان حاضر به هیچگونه توضیحی این مورد نشدند."
با این حال تصور خانواده از بازداشت وی چیست؟ زهرا شه‏بخش می گوید: "برادر من هیچ نوع فعالیت سیاسی نداشته و مرتکب هیچ جرمی هم نشده است. ما تصور می کنیم به خاطر تحت فشار قرار دادن جناب مولوی عبدالحمید این بازداشت صورت گرفته است."  

حمله به یک استاد حوزه علمیه
ارگان اینترنتی مدرسه علمیه دارالعلوم زاهدان، در خبری دیگر به نقل از منابع خبری بلوچستان از حمله به حافظ محمد اسلام، یكی از اساتید حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان خبر داده است.
سنی نیوز، در آخرین ساعات روز گذشته بدون ذکر جزئیات بیشتر اعلام کرد: "ساعتی قبل چند شیعه زابلی تندرو به حافظ محمد اسلام یكی از اساتید قدیمی حوزه علمیه دارلعلوم زاهدان و داماد مولانا عبدالعزیز رحمة الله علیه در خیابان بهشتی زاهدان حمله و وی را به شدت زخمی كردند."
این اولین بار نیست که فعالان سنی در بلوچستان بازداشت می شوند. علاوه بر بازداشت های موردی، پیشتر در سال 87 محمد عمر بلوچ (شاعر)، عبدالرحمن شه‏بخش، نورمحمد شه‏بخش، عبدالقادر نارویی، عزیزالله نارویی، محمد ‏حسین خلیلی مدیر موسسه فرهنگی خلیلی و دستیارش محمدرضا رخشانی، و عبدالکریم شه‏بخش خواهر زاده ‏مدیر مدرسه علمیه ابوحنیفه در روستای عظیم آباد زابل به همراه 11 تن دیگر در فاصله کمتر از یک هفته دستگیر شده بودند.
در مرداد ماه سال جاری هم گذرنامه مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل تسنن زاهدان در فرودگاه امام خمینی تهران توسط ماموران وزارت اطلاعات توقیف و بدین ترتیب از حضور وی در یک مراسم مذهبی در عربستان سعودی جلوگیری به عمل آمد.
همزمان با روزهای پایانی ماه رمضان سال جاری نیز شماری از فعالان سنی مذهب کردستان در حالی که مشغول به جا آوردن مراسم احیای شب های قدر بودند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

تمامی عوامل دستگیر شدند
همزمان با تشدید فشار بر فعالان مذهبی اهل تسنن در بلوچستان، محمد مرزیه، دادستان تهران، روز گذشته در خصوص آخرین وضعیت پرونده انفجارهای مقابل مسجد جامع زاهدان اعلام کرد: "عوامل این حادثه، به اتفاق دو نفر معدوم و عواملی كه بمب را وارد كرده‌اند و عواملی كه اینها را همراهی كرده‌اند و حتی بعضی‌ها تا لحظه انفجار با این‌ها بوده‌اند، دستگیر شدند."
وی که با خبرگزاری دانشجویان ایران- ایسنا، گفتگو می کرد با بیان اینكه هنوز كیفرخواست این پرونده صادر نشده است، گفت: "پرونده این حادثه تشكیل شده و انشاءالله بعدا نتیجه آن اعلام می‌شود."
روز پنج‌شنبه، ۲۴ تیرماه سال جاری در پی دو بمب‌گذاری انتحاری در مسجد جامع شیعیان شهر زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان، 27 نفر کشته و 300 نفر زخمی شدند. این عملیات که بزرگترین عملیات انتحاری در طول سال گذشته در ایران بود، علاوه بر استعفای تعدادی از نماینگان مردم بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، واکنش بسیاری از مقامات حکومتی، شخصیت ها و فعالان حقوق بشر و حتی بعضی از دولت ها را در پی داشت.
مقامات جمهوری اسلامی بعد از متهم کردن "اسرائیل و آمریکا" و دیگر "قدرت های مداخله جو" و همچنین پاکستان و برخی از کشورهای همسایه، گروه جندالله را که اینک خود را جنبش مقاومت مردمی ایران معرفی می کند، مسبب این حادثه اعلام کردند.
جنبش مقاومت مردمی ایران، به گفته رژیم ایران یک گروه تروریستی شبه نظامی سنی بلوچ است که با جمهوری اسلامی ایران به مبارزه مسلحانه می پردازد. رهبر و بنیانگذار این گروه، عبدالمالک ریگی بود که مدتی پیش دستگیر و سپس اعدام شد.
مقامات قضایی امنیتی جمهوری اسلامی ادعا کرده بودند با اعدام عبدالمالک ریگی خشونت ها در بلوچستان پایان می یابد. فعالان بلوچ اما بعد از انفجار سال جاری در زاهدان در مصاحبه با روز اعلام کردند این عملیات نه تنها ادعا های جمهوری اسلامی در مورد شکست جندالله را تائید نکرد، بلکه شکاف عمیق بین مقامات استان در رابطه با مقوله امنیت در بلوچستان را نیز عریان نمود.

هیچ نظری موجود نیست: