۱۳۸۹ دی ۷, سه‌شنبه

بازداشت‌های گسترده فعالین کرد در سنندج

 خبرگزاری حقوق بشر ایران - رهاناشب گذشته، علاوه بر اعضای خانواده حبیب‌الله لطیفی چندین تن از فعالان سیاسی و مدنی شهر سنندج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.
این بازداشت‌ها پس از توقف حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی دانشجوی کرد که با مخالفت بسیاری روبرو شده بود، صورت گرفته است. شب گذشته اعضای خانواده حبیب‌الله لطیفی نیز بازداشت شده‌اند.

نعمت احمدی یکی از وکلای حبیب‌الله لطیفی به رهانا، سامانه خبری «خانه حقوق بشر ایران» گفته است که فکر نمی‌کند مشکل خاصی باشد و اعضای خانواده حبیبی به زودی آزاد می‌شوند.
همچنین احمدی علت دستگیری اعضای خانواده حبیبی را احتمالا تجمع و تحصن آن‌ها در مقابل زندان مرکزی سنندج به همراه مردم عنوان کرد.
این وکیل دادگستری همچنین در مورد امکان اجرای حکم اعدام این دانشجوی کرد پس از بازداشت اعضای خانواده به رهانا گفت:«با توجه به این‌که توقف اجرای این حکم به خواستی جمعی است و از طرف مسئولین قضایی متوقف شده ، امکان این‌که این حکم بی محابا اجرا شود وجود ندارد.»
شب گذشته نیروهای امنیتی با یورش به منزل حبیب‌الله لطیفی دانشجوی کرد محکوم به اعدام اعضای خانواده وی را بازداشت کرده و آن‌ها به مکان نامعلومی منتقل کردند. عباس لطیفی پدر حبیب لطیفی، دو تن از برادران به نام‌های اقبال و ایرج لطیفی، سه تن از خواهران به نام‌های الهه، شهین و بهار لطیفی ، همسر برادر حبیب به نام ژیاتن متی‌پور شب گذشته بازداشت شده بودند.
سوگند حبیبی خواهر زاده کوچک حبیب‌الله لطیفی که تنها عضو بازداشت نشده این خانواده است، به رهانا گفته بود: «نیروهای امنیتی که تعدادشان زیاد بود یک باره وارد منزل ما شدند و خانه را مورد بازرسی قرار دادند.آن‌ها چهار کامپیوتر از خانه ما بردند و بعد به صورت من اسپری زدند که دو سه ساعت تنها در منزل بیهوش بودم.»
پدرام نصراللهی فعال کارگری و زندانی سیاسی سابق، هاشم رستمی فعال کارگری، زاهد مرادیان فعال کارگری، محمود محمودی روزنامه نگار، سعید ساعدی روزنامه نگار، حمید ملک الکلامی فعال محیط زیست، سیمین چایچی شاعر و نویسنده، واحد مجیدی زندانی سیاسی سابق، ژیان ظفری زندانی سیاسی سابق از جمله کسانی هستند که شب گذشته بازداشت و نقطه نامعلومی منتقل شده‌اند.
آخرین خبرها همچنین از بازداشت مختار زارعی فعال کرد در شهر سنندج خبر می‌دهد. تارنمای کردیش پرسپکتیو خبر داده است که این فعال کرد در تماسی تلفنی کوتاهی از بازداشت خود سخن گفته است
.

هیچ نظری موجود نیست: