۱۳۸۹ اسفند ۱۰, سه‌شنبه

گزارش آهوران نیوز بنقل از استمان نیوز .تحلیل روز: اینترنت و وبلاگ نویسی در بلوچستان



 گرایش چشمگیری مردم بلوچستان به اینترنت وویبلاگ نویسی

با آغاز فعالیت جهانی شبکه اینترنت در سال ۱۹۹۲ در جوامع و به دنبال آن ورود اینترنت بصورت عمومی در ایران از سال 1373،آگاهی جامع نسبت به استفاده اینترنت و گرایش جوانان ایران زمین و به تبع آن مردم و جوانان بلوچستان به دنیای مجازی روز افزون گشته است.

امروزه با آنکه عمر اینترنت در ایران کمتر از دو دهه هم نمی رسد و پیشینه استفاده عمومی از اینترنت در بلوچستان از تعداد انگشتان دست یعنی کمتر از یک دهه تجاوز نمی کند اما آمارها در کشور و شواهد در بلوچستان حکایت از افزایش چشمگیر کاربران اینترنت و بخصوص وبلاگ نویسان را دارد.
بر اساس یک گزارش وبلاگ نویسی در میان مردم ایران جایگاه بسیار خوبی برای خود پیدا كرده به طوریكه تا اكتبر 2005 ، تعداد 100 میلیون بلاگ به صورت تقریبی در اینترنت موجود بوده كه از این تعداد حدود 700,000 بلاگ فارسی ثبت شده و حدود 110,000 تا 40,000 از آنها فعال و به زبان فارسی به روز شده اند. در هنگام انتشار این گزارش در آن زمان، ایران پس از آمریكا و چین به عنوان سومین كشور بیشترین دارنده وبلاگ، و زبان فارسی به عنوان دومین زبان محبوب بین بلا گنویسان مطرح شده بود.
شاید نتوان به آمار دقیقی از وبلاگ نویسان بلوچ و حتی وبلاگ نویسان در سیستان و بلوچستان دست یافت اما چیزی که قابل رویت است علاقمندی و ورود نسبتاً خوب مردم بخصوص جوانان بلوچ به دنیای اینترنت است و بخشی از وقت مردم این منطقه حتی در روستاهای دور افتاده صرف گشت زنی در دنیای مجازی می شود.
بدون شک یکی از مهمترین علل گرایش جوانان بلوچ به دنیای اینترنت و ظهور قابل توجه وبلاگ نویسان در میان مردم این منطقه را می توان فقدان رسانه ارتباط جمعی در بلوچستان عنوان نمود که این امر در سایر فرهنگ ها و اقوام ایرانی کمتر صدق می کند.
نکته قابل توجهی و ستودنی که در میان وبلاگ نویسان بلوچ گسترش یافته استفاده بهینه از این ابزار قدرتمند جهت معرفی فرهنگ و هنر غنی بلوچستان،معرفی چهره ها و نخبگان این قوم و قابلیت ها و پتانسیل های منطقه،شهرستان ها و حتی در بیشتر موارد روستاهای ناشناخته و دور از دسترس می باشد که این امر انتخاب مناطق گردشگری جهت بلوچستان گردان و علاقمندان به طبیعت و فرهنگ و هنر این خطه را سهولت می بخشد.
وبلاگ نویسان بلوچ می کوشند تا خلع رسانه ای این قوم بخصوص رسانه های دیداری و شنیداری و حتی مکتوب را از طریق فضای مجازی جبران نمایند و سعی می کنند تا چهره واقعی مردم بلوچستان را بشناسانند و ذهنیت های غلط بوجود آمده در خصوص این قوم ایرانی را مرتفع سازند و به ترویج فرهنگ و هنر و زبان این قوم اساطیری بپردازند.
دامنه ارائه مستندات در محیط های شخصی وبلاگ نویسان بلوچ تا به آنجا پیش رفته که روزانه گزارش ها و تصاویر و مناظر زیبا و بکر مختلفی از دوردست ترین مناطق بلوچستان وارد دنیای مجازی شود.
انتشار و تحلیل و بررسی مسائل و مشکلات بلوچستان باعث شده تا نظرات و دیدگاههای فردی متفاوتی در فضای مجازی شکل گیرد و مردم را در ایجاد فضایی جهت انتشار دیدگاههای خویش ترغیب نماید تا دست به قلم ببرند.
تعامل وبلاگ نویسان بلوچ در اینترنت و تبادل اطلاعات میان یکدیگر از دیگر نکات قابل ستایش در فضای مجازی است که این امر جدا از تسهیل در روابط نزدیک بین نویسندگان، زمینه مناسبی را در جهت شناسایی استعدادهای منطقه فراهم نموده است.
اما در برخی از موارد ارائه اطلاعات و نظرات غیر کارشناسی یا انتقاد یک سویه نسبت به پرداختن معضلات و مشکلات پیش و روی مردم بلوچ و همچنین افراط و تفریط عده ای در وبلاگ نویسی، دلسوزان و افراد معتدل در این قوم را نگران نموده است. از همه مهمتر وارد شدن در مباحث تخصصی و عدم شناخت کافی افراد در پرداخت درست مسائل مختلف بخصوص در حوزه های فرهنگ،تاریخ و آداب و سنن بلوچستان بیم تحریف فرهنگ مردم بلوچستان و ارزشها این قوم را در آینده موجب می شود که امید است وبلاگ نویسان با تحقیق و حساسیت در حوزه های مختلف پرداخته و در کنار تعامل، تعادل را نیز مد نظر داشته باشند.


هیچ نظری موجود نیست: