۱۳۹۰ اردیبهشت ۳, شنبه

هر کس حقوق انسانها را پایمال کند و مرتکب ظلم و جور شود، روزی پاسخگو خواهد بود.عاقبت قذافی، بشار اسد و علی عبدالله صالح را بنگرید، این نتیجه گرفت رب العالمین است،


شما وضعیت کنونی حسنی مبارک را بررسی کنید که در بیمارستان بازداشت شده است، فرزندانش هم بازداشت شده اند. واقعا چه کسی آنها را به این سرنوشت گرفتار کرده است، عاقبت قذافی، بشار اسد و علی عبدالله صالح را بنگرید، این نتیجه گرفت رب العالمین است، هیچ کس از نزد خدا برای خودش امان‏ نامه‏ای ندارد، هر کس حقوق انسانها را پایمال کند و مرتکب ظلم و جور شود، روزی پاسخگو خواهد بود و باید حساب پس دهد، بنده باشم، شما باشید یا کسانی بهتر از من و شما، هر کس باشد مورد گرفت خدا قرار می گیرد، خداوند با هیچ کس رشته قرابت و خویشاوندی ندارد.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، سخنان این هفته خود در مراسم نماز جمعه را با تلاوت آیه 120 سوره مبارکه انعام آغاز کرد و در پر تو این آیه، به بیان مطالبی در رابطه با گناه و آثار سوء آن در جوامع بشری پرداخت.
ایشان با بیان اینکه خداوند متعال ذاتی توانا و انتقام گیرنده است، خاطرنشان کرد: وقتی بنده مرتکب گناه می شود مطمئن باشد که خدا از او انتقام خواهد گرفت و او را مورد مؤاخذه قرار خواهد داد، بنابراین تنها راه برای او این است که بلافاصله تسلیم شود و به استغفار و توبه بپردازد.
ایشان ادامه داد: بنده وقتی توبه کرده و از پروردگار خود معذرت خواهی کند، قهر و غضب خدای عزوجل فروکش می کند، همچنین بعد از توبه و استغفار انجام اعمال نیکی همچون، نماز خواندن، روزه گرفتن و مشغول شدن با ذکر و یاد خدا و تلاوت قرآن مجید، موجب می شود که خداوند متعال کاملا بنده را ببخشاید و آثار گناه را به طور کلی از او پاک کند.
ایشان همچنین انسانی را که هیچ وقت مرتکب گناه نشده است، متفاوت با آن انسانی دانست که مرتکب گناه شده و پس از آن توبه کرده است. 
مولانا عبدالحمید علت این تفاوت را باقی ماندن آثار گناه در وجود فرد گناهکار دانست و تاکید کرد: اینگونه نیست که ما بگوئیم، پس از ارتکاب گناه توبه می کنیم و همه چیز تمام می شود، نه، ممکن است گناه انسان بر اثر توبه بخشیده شود اما آثار گناه در وجود او باقی می ماند، بنابراین گناهانی را که ما از آنها توبه کرده ایم، همیشه باید یاد کنیم و همواره بابت آن، از خداوند متعال معافی بطلبیم.
لغزش ها موجب شکست انسان در عرصه زندگی می شوند
مولانا عبدالحمید در ادامه به آزمایشی که مسلمانان صدر اسلام در غزوه احد با آن مواجه شدند اشاره کرد و گفت: در این غزوه حضرت رسول صلی الله علیه وسلم به 40 نفر از صحابه رضی الله عنهم دستور داد بر یک تپه مهم و استراتژیک مستقر شوند و آن را رها نکنند، اما آنان به گمان اینکه لشکر مسلمانان در جنگ پیروز شده است دچار لغزش شدند و این تپه را رها کردند که در نتیجه دشمن از پشت به لشکر مسلمانان حمله کرد و الله تعالی در اثر همین لغزش تمام لشکر صحابه را با شکست مواجه کرد.
ایشان با بیان اینکه لغزش‏ها موجب شکست انسان می شوند، اضافه کرد: اگر لغزش گروهی باشد موجب شکست جماعت و لشکر می شود، اما به هر حال لغزش فردی و اجتماعی هر دو خطرناک اند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان افزود: بسیاری می گویند ما از نظر مالی ورشکست شده ایم، چنین افرادی باید بررسی کنند که چه عاملی باعث ورشکستگی آنان شده است. اگر ما متوجه نشدیم که علت شکست ما ارتکاب چه گناهی بوده است، باید از تمام گناهان توبه کنیم.
مولاناعبدالحمید همچنین گناهان ظاهری و گناهان باطنی و قلبی را خطرناک توصیف کرد و گفت: الله تعالی می فرماید: شما از گناهان ظاهری و باطنی توبه کنید و مواظب باشید که قلبتان مبتلا به گناه و معصیت نشود، اراده و قصد ارتکاب گناه در شما به وجود نیاید، اگر شیطان شما را دچار وسوسه کرد توبه کنید، از گناهان قلبی بپرهیزید، حسد در دل شما نباشد، تکبر، گناهِ قلب است؛ بنابراین خود را از دیگران برتر ندانید، حب مال و منال دنیا در دلهای شما نباشد، مال ارزش آن را ندارد که به خاطر آن نماز قضا کنیم، روزه نگیریم، زکات پرداخت نکنیم، حقوق مردم را تلف کنیم، دَین (قرض) مردم را نپردازیم، در تقسیم مال میراث خیانت کنیم و حق خواهران و مادر و حق همسر میت را پرداخت نکنیم و...

هر کس حقوق انسانها را پایمال کند باید روزی پاسخگو 
 باشد
امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: بخل، گناه قلب است و حب مال وقتی در دل انسان جای بگیرد، انسان بخیل می شود.
ایشان در ادامه رهنمودهای خود گفت: سعی کنیم غیبت نکنیم، دروغ نگوئیم، کلاهبرداری نکنیم و به مردم آزار نرسانیم، حق مردم را حیف و میل نکنیم، به انسانها و حیوانات ترحم کنیم، حقوق حیوانات را محترم بشماریم و به آنها آزار و اذیت نرسانیم. ما باید به حقوق تمام انسانها احترام بگذاریم، اسلام می گوید شما وقتی با کسی روبرو می شوید به او سلام کنید، اگر راه را بلد نبود او راهنمایی‏ کنید، گرسنه بود لقمه نانی به او بدهید، مریض بود علاجش کنید و اگر پیاده بود سوارش کنید.
اینها همه تعلیمات زیبای دین مبین اسلام هستند و بدون شک، بخش بزرگی از تعالیم اسلام بر این بحث متمرکز شده اند، اگر ما حق انسانی را تلف کردیم، بدانیم که پروردگار متعال در کمین گاه نشسته است و اعمال ما را رصد می کند.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید اظهار داشت: واقعا چه کسی از عذاب الهی بیمه است؟ به چه کسی تضمین داده شده است که مورد عذاب قرار نمی گیرد؟ کدام عالم، کدام حاجی و کدام حافظ قرآن مجید خود را از عذاب و گرفت خدا ایمن می پندارد؟
شما وضعیت کنونی حسنی مبارک را بررسی کنید که در بیمارستان بازداشت شده است، فرزندانش هم بازداشت شده اند. واقعا چه کسی آنها را به این سرنوشت گرفتار کرده است، عاقبت قذافی، بشار اسد و علی عبدالله صالح را بنگرید، این نتیجه گرفت رب العالمین است، هیچ کس از نزد خدا برای خودش امان‏ نامه‏ای ندارد، هر کس حقوق انسانها را پایمال کند و مرتکب ظلم و جور شود، روزی پاسخگو خواهد بود و  باید حساب پس دهد، بنده باشم، شما باشید یا کسانی بهتر از من و شما، هر کس باشد مورد گرفت خدا قرار می گیرد، خداوند با هیچ کس رشته قرابت و خویشاوندی ندارد.
بسیاری خیال می کنند که جانشین خدا هستند، حال آنکه خدا به هیچ کس حق جانشینی نداده است. خداوند متعال به هیچ کس نگفته است که تو هر کاری بکنی آزادی، تو خطیب مسجد جامع هستی، پیش‏نماز مردم هستی و من با تو کاری ندارم. خیر، خداوند متعال ذره ذره را می بیند و مورد محاسبه قرار می دهد، مگر اینکه لطف و فضلش شامل حال کسی شود.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه به جمع بندی سخنانش پرداخت و گفت: به هر حال خداوند متعال در این آیه می فرماید: تمام گناهان را ترک کنید. نمی گوید تنها گناهان کبیره را ترک کنید، گناهان کبیره مهلکات هستند و انسان را از پای در می آورند، اما گناهان صغیره هم خطرناک اند، گاهی خداوند متعال بر اثر ارتکاب گناه صغیره انسان را بسیار سخت مورد مواخذه قرار می دهد.
بنابراین همه گناهان را ترک کنید، ظاهر خود را پاک کنید و گناهان ظاهری را ترک کنید، باطن خود را پاک و آراسته کنید و از گناهان باطنی و قلبی نیز بپرهیزید، خلاصه اینکه از همه گناهان دوری کنید که فردا پای من و شما در محل حساب و کتاب، جایی که بهشت و جهنم، هر دو ظاهر هستند، گیر خواهد کرد و فرد گناهکار در آن روز هیچ راه نجاتی به جز عفو و بخشش پروردگار ندارد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین خاطرنشان کرد: تمام مشکلاتی که امروز دامنگیر عالم اسلام شده اند، نتیجه گناهان هستند؛ مشکلاتی که ما در منطقه خود داریم نیز همه نتیجه گناهان هستند. گناه وقتی عام شود، نا امنی به وجود می آورد، که یکی از عذابهای الهی است، عذاب الهی در اشکال مختلفی رخ می نماید، گاهی به شکل قحط می آید و گاهی به شکل طوفان و زلزله. زلزله اخیر ژاپن نتیجه معصیت، ناشاکری، غفلت و نتیجه پرستش غیر خدا بود. خداوند متعال مردم یک منطفه را با عذاب خود مبتلا می کند و به دیگران می گوید درس عبرت بگیرید، او نمی خواهد تمام انسانها را در دنیا عذاب دهد و بدین ترتیب دنیا را تبدیل به جهنم بکند.
ایشان خطاب به نمازگزاران حاضر در مسجد جامع مکی زاهدان ادامه داد: برگردیم و سر در گریبان فرو ببریم و ببینیم چه گناهانی مرتکب می شویم، متاسفانه امروزه در تک تک خانه ها نافرمانی خدا صورت می گیرد، نمازهای نفلی کم رنگ شده اند و دختران و پسران بالغ نماز قضا می کنند، حتی برخی افراد سالخورده هم نماز صبح آنها قضا می شود.
حیا، بزرگترین شاخه درخت تنومند ایمان است
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در فراز دیگری از سخنان این هفته خود به بیان اهمیت مقوله «حیا» در جامعه پرداخت و گفت: حیا در جامعه بسیار مهم و حیاتی است. در واقع حیا، بزرگترین شاخه درخت تنومند ایمان است، حیا اگر در جامعه نباشد، هیچ چیز در آن باقی نخواهد ماند. بدانیم که تنها ایمان نمی تواند نجات دهندۀ انسان باشد. حیا است که انسان را به کارهای خیر وادار می کند، حیا است که انسان را از نگاه حرام برحذر می دارد، حیا است که خواهران و مادران ما را وادار می کند که حجاب اسلامی را رعایت کنند و زینتهای خود را برای مردان بیگانه ظاهر نکنند.
ایشان در ادامه ضمن توصیه بانوان مسلمان به رعایت حجاب اسلامی خاطرنشان کرد: اسلام نفرموده که زنان حتما باید برقع بزنند و از مقنعه استفاده کنند، با همین چادری که دارند می توانند چهره خود را در مواجهه با مردان بیگانه به خوبی بپوشند، این پوشش اسلامی باید در هر شرایطی رعایت شود.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: مسلمانان باید دستورات و مقررات خدا را مدنظر قرار دهند، امروزه متاسفانه در جامعه ما وضعیت پوشش اسلامی بسیار نامطلوب است، گزارش می رسد که در بازارها و دیگر اماکن، حجاب رعایت نمی شود، این وضعیت بسیار نگران کننده است، زیرا در جامعه ای که پوشش اسلامی رعایت نشود، فساد عام می شود و مشکلات و گرفتاری ها شکل می گیرند. در مقابل، هر جامعه ای که افراد آن مقررات و قوانین خدا را رعایت کنند، آن جامعه سالم می ماند، بنابراین پرهیز از گناه بسیار مهم و حیاتی است.
پدران باید خانواده را مدیریت کنند
ایشان در ادامه تاکید کرد: پدران و شوهران باید به وظایف خود آگاه باشند، من نمی  گویم که بدبین باشند، اما شرایط کنونی جامعه ما هشداردهنده است. این موبایلهایی که امروزه در جامعه رواج پیدا کرده اند، علاوه بر اینکه از آنها می توان استفاده های مناسب و مفیدی کرد، خطراتی نیز برای جامعه در پی دارند. من نمی گویم که بدبین باشید و بداخلاقی کنید، اما به قول معروف باید چهار چشم و چهار گوش داشته باشید و مراقبت کنید. مدیریت کنید، و مدیریت شما باید صحیح باشد.

هیچ نظری موجود نیست: