۱۳۹۰ اردیبهشت ۵, دوشنبه

عمرو موسی: بادهای تغییر به زودی به ایران هم خواهد رسید



عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب در گفت و گو با روزنامه فرانسوی "لوفیگارو" گفت که بادهای فعلی تغییر به کشورهای عربی محدود نخواهد شد و به زودی به ایران خواهد رسید.
تغییرات و انقلاب ها بیش از سه ماه است که جهان عرب را در نوردیده. ابتدا با انقلاب در تونس و برکناری نظام زین العابدین بن علی رئیس جمهور تونس آغاز شد و با انقلاب مصر و برکناری نظام محمد حسنی مبارک ادامه یافت. اکنون برخی کشورهای عربی همچون لیبی، یمن و سوریه نیز شاهد اعتراض های گسترده هستند.
عمرو موسی در این گفت و گو افزوده است: "من بر این اعتقادم که بادهای سهمگین تغییر به جهان عرب محدود نخواهد شد و به زودی به سوی ایران وزیدن خواهد گرفت."
ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 شاهد اعتراض های گسترده به ویژه در تهران پایتخت بود. این اعتراض ها اما به دلیل سرکوب شدن توسط نیروهای امنیتی به نتیجه نرسید. حاصل این سرکوب ها دهها کشته در خیابان ها و بازداشتگاه ها و هزاران زندانی بود. اصلاح طلبان معتقدند در این انتخابات که محمود احمدی نژاد پیروز آن اعلام شده، تقلب گسترده و سازماندهی شده روی داده است.
عمرو موسی در بخش دیگری از مصاحبه خود با اشاره به قیام های فعلی در جهان عرب گفته است: "شهروندان این کشورها خواهان مشارکت در تصمیم گیری ها هستند."
او همچنین اظهار داشت: "هر کشوری دارای ویژگی ها و خصوصیات مربوط به خود است. ولی محور این است که کشورهای عرب در حال تجربه نمونه های مشابه خود بوده و بر ضد اقتدارگرایی و فساد در حال مبارزه هستند."
دبیر کل اتحادیه عرب همچنین در پاسخ به این پرسش لوفیگارو که آیا تصمیم سعودی در اعزام نیرو به بحرین درست بوده است، گفت: "اعزام نیرو قانونی بوده و در راستای معاهده ای است که میان کشورهای شورای همکاری خلیج امضاء شده است."
اعزام نیروهای نظامی مشترک کشورهای خلیجی باعث اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران شده و علی اکبر صالحی وزیر خارجه این کشور گفته است که تهران در برابر این اقدام دست بسته نخواهد نشست.
دولت بحرین پس از متلاشی کردن یک شبکه جاسوسی وابسته به سپاه پاسداران ایران در خاک خود و توقیف کاردار سفارت ایران در منامنه در حالی که یک دستگاه تماس اطلاعاتی را از بیمارستان سلیمانه محل تجمع معترضان شیعه خارج می کرد، تهران را متهم به تحریک اعتراض ها در خاک خود کرد. بحرین می گوید تا زمان وجود تهدید ایران حضور نیروهای سپر جزیره ادامه خواهد یافت.
عمرو موسی در این باره گفت: "وضعیت مثل بلور برای ما شفاف است، بحرین یک کشور عربی است و باید عربی هم باقی بماند. حفظ ثبات این کشور حیاتی است."

منبع:العربیه

هیچ نظری موجود نیست: