۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۸, یکشنبه

تروریست و خشونت گرایی، نتیجه استبداد و دیکتاتوریت است و با قتل افراد از بین نمی رود


شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در بخشی از خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان به حادثه کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده، اشاره کرده و تشکیل چنین گروههایی را نتیجه استبداد و دیکتاتوریت در جهان دانست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین، مولانا عبدالحمید، ضمن اشاره به حادثه قتل اسامه بن لادن و اظهار خوشحالی و پایکوبی مردم آمریکا در قبال این حادثه خاطرنشان کرد: مردم آمریکا در جریان قتل اسامه بن لادن، با این ادعا که ما بزرگترین تروریست را از بین برده‏ایم و جریانات تروریستی بعد از این خاتمه پیدا خواهد کرد، به شادمانی و پایکوبی پرداختند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در انتقاد از اینگونه واکنشها و عملکردها، آن را نشانه کم عقلی دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از کسانی که به قدرت می رسند و صاحب قدرت و حکومت می شوند، با مشاهده امکانات و وسایلی که در اطراف خود می بینند، از لحاظ عقلی رکود می کنند. امروزه مردم آمریکا نیز گمان می کنند که از همه ملتها بیشتر می فهمند!
ایشان ادامه داد: سؤال این است که این تروریستی که امروزه در جهان موجود است، چگونه به وجود آمده است؟ اسامه بن لادن و دیگر گروهها در فلسطین و لبنان، که اسرائیل آنها را تروریست و خشونت گرا می نامد، و گروهی در افغانستان که می گویند مملکت ما به اشغال غربیها درآمده است و ما برای آزادی مملکت خود جهاد می کنیم، و غرب از آنها نیز به عنوان تروریست و خشونت طلب یاد می کند، از کجا به وجود آمده است؟
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کرد: تمام جریانهایی که امروزه مسلمانان در آنها متهم به خشونت گرایی و تروریست پروری می شوند، همه اینها زاییده استبداد و دیکتاتوریت و ظلم و اجحاف هستند؛ وقتی که به حرف مظلوم گوش نکرده و به خواسته‏های آنان توجهی نمی‏کنند، بلکه با توسل به زور و قدرت اقدام به لشکرکشی و اشغال سرزمینهای مردم می‏نمایند، و اعلام می کنند که هر کس حرفی بزند یا اعتراضی بکند با او برخورد خواهد شد، مسلم است که در نتیجه چنین برخوردها و زورگویی‏هایی، چنین جریاناتی به وجود می آیند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: امروزه آمریکایی‏ها ادعا می کنند که در کشور آنان دموکراسی وجود دارد، البته در بعضی موارد در این کشور و برخی دیگر از کشورهای اروپایی آزادی موجود است؛ مثلا در مسأله انتخابات دموکراسی وجود دارد و انتخابات واقعا بدون تقلب و آزادانه برگزار می شود، ادیان و مذاهب از آزادی برخوردارند و به طور آزادانه نماز را اقامه می کنند و با هیچگونه ممانعتی مواجه نمی شوند، در مسکو که یک نظام کمونیستی است در 50 مسجد در ماه مبارک رمضان جلسات ختم قرآن و نماز تراویح برگزار کرده اند، همه اینها موارد بسیار خوبی هستند، اما همین آمریکایی‏ها و اروپایی‏هایی که ادعای دموکراسی دارند، چرا حرف فلسطینیانی که بیش از 50 سال است تحت اشغال و زیر ظلم و اجحاف قرار دارند، را نمی شنوند و از اسرائیل حمایت یکجانبه می کنند؟ چرا به حرف ملت افغان توجه نمی کنند و کشور آنان را اشغال نموده اند؟ در خاورمیانه و کشورهایی مانند تونس و مصر و سوریه و بحرین و لیبی و... به خواسته های ملت توجه نشد و حکام جواب خواسته ملت را با زور و قدرت دادند، لذا نتیجه این شد که با مشکلات مواجه شدند و ملتها علیه آنان قیام کردند. تمام حملات انتحاری و غیره در اثر این است که به حرف و خواسته مظلوم توجهی صورت نمی گیرد.
مولانا عبدالحمید در ادامه تاکید کرد: پیش‏بینی بنده این است که استبداد و دیکتاتوریت در خاورمیانه تمام خواهد شد، و این نکته را هم تاکید می کنم که تا زمانی که استبداد و دیکتاتوریت از جهان برچیده نشود، اگر هزاران بن لادن را هم بکشند، این جریانات خاتمه پیدا نخواهند کرد؛ جهاد، حملات انتحاری و تروریستی زمانی پایان می یابند که دیکتاتورها و متکبران از تکبر خودشان باز بیایند و حرف مظلوم را بشنوند. این حکامی که امروز با ملتهای خودشان درگیر شده اند و آنها را در خیابانها قتل عام می کنند، باید با ملت خودشان کنار بیایند و حرف آنان را گوش کنند، آن زمان است که خشونت و خشونت طلبی پایان می‏پذیرد؛ اگر رؤسای جمهور تونس و مصر حرف ملت خودشان را گوش می کردند با این رسوایی مواجه نمی شدند، و اگر رؤسای لیبی و یمن و سوریه حرف ملت را گوش می کردند با مشکلات مواجه نمی شدند.
ایشان در ادامه ضمن حمایت از وجود فضای انتقاد صادق و سازنده، و نکوهش تهمت و دروغ‏پردازی در جامعه خاطرنشان کرد: نباید جلوی انتقاد سازنده گرفته شود، اگر جلوی انتقاد گرفته شود، انفجار به وجود می‏آید. بنده بدون اینکه فرد خاصی را مدنظر داشته باشم، همه را مخاطب قرار می دهم و می گویم که بگذارید انتقاد خوب و سازنده در جامعه صورت گیرد، زیرا تنها چیزی که تا حدودی استبداد را کاهش می دهد، فضای انتقاد است، اگر جلوی انتقاد گرفته شود، فضای استبداد به وجود می آید که این فضا برای هر مملکتی خطرناک است.
مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان خود به ایام وفات حضرت فاطمه رضی الله عنها اشاره کرد و در توصیف این بانوی بزرگوار اسلام گفت: حضرت فاطمه رضی الله عنها از بانوان بزرگ اسلام است و بنا به فرموده آنحضرت صلی الله علیه وسلم، ایشان سیده زنان بهشت هستند. حضرت فاطمه زهرا رضی الله عنها و دیگر دختران و همسران پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم بهترین نمونه و الگو برای زنان می باشند که زنان جامعه ما باید از آنها الگو بگیرند و سیرت آنها، که همان اخلاص و بندگی پروردگار متعال است، را در زندگی و در وجود خودشان پیاده نمایند.

هیچ نظری موجود نیست: