۱۳۸۹ مهر ۲۷, سه‌شنبه

ایران خودداری شرکت‌ها از سوخت‌رسانی به هواپیماهای خود را تایید کرد


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه ضمن تأیید خودداری از سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در برخی فرودگاه‌های اروپایی اعلام کرد که در صورت ادامه این روند، جمهوری اسلامی نیز «مقابله به مثل» خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه، ۲۷ مهرماه، در رابطه با خودداری از سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایران در برخی فرودگاه‌های اروپایی از جمله فرودگاه هیتروی لندن، اعلام کرد که جمهوری اسلامی این رفتار را تحمل نمی‌کند و افزود که در صورت تکرار، «مقابله به مثل» با این برخوردها در دستور کار جمهوری اسلامی قرار دارد.


وی همچنین تصریح کرد که ادامه دادن این رویکرد از سوی برخی از شرکت‌‌های نفتی «می‌تواند منافع خود آنها را در رابطه با گردشگری و تردد هواپیماها محدود کند و به آن‌ها خسارت مادی وارد کند».

پیش از این، در تیرماه سال جاری نیز جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که در چندین مورد کشورهای امارات متحده عربی، کویت، بریتانیا و آلمان از تحویل سوخت به هواپیماهای مسافربری ایرانی خودداری کرده‌اند که به دنبال انتشار این خبر کاظم جلالی، مخبر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، خودداری از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی را با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران مرتبط دانست.

ایران در آن زمان اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی می‌تواند با استناد به معاهده‌های بین‌المللی از کشورهایی که اقدام به تحریم فروش سوخت هواپیما به ایران کرده‌اند نزد سازمان ملل و سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشور، ایکائو، شکایت کند.

آقای مهمانپرست نیز روز سه‌شنبه در انتقاد از این اقدام شرکت‌های نفتی گفت: «این مسئله خارج از چارچوب‌های بین‌المللی و حتی قطعنامه غیرقانونی شورای امنیت است و بر اساس مقررات بین‌المللی این کار صحیح نیست.»

به دنبال تصویب دور جدید تحریم‌ها از سوی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی، آمریکا تحریم‌های مضاعفی را علیه ایران وضع کرد که به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است و مجازات و تحریم شرکت‌های خارجی طرف قرارداد با ایران را در دستور کار خود دارد.

پس از وضع این تحریم‌ها، شرکت‌های بزرگ نفتی مانند شرکت رویال ‌داچ ‌شل اعلام کردند که تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده علیه ایران را رعایت خواهند کرد

هیچ نظری موجود نیست: