۱۳۹۰ فروردین ۱۵, دوشنبه

بیانیه هشدار آمیز شورای همکاری خلیج فارس به ایران

به گزارش آهوران نیوز به نقل ازسنی نیوز: همزمان با هشدارهای شدید اللحن وزرای امور خارجه امارات متحده عربی و عربستان سعودی به جمهوری اسلامی در مورد "عدم مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه"، وزیران خارجه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز، عصر یکشنبه سوم آوریل- ۱۴ فروردین ماه، پس از نشستی اضطراری در ریاض، با صدور بیانیه مشترکی از آنچه "دخالت ایران در امور داخلی" و "توطئه چینی علیه امنیت ملی" خود خواندند، به شدت انتقاد کردند.
این واکنش ها بعد از آن صورت می گیرد، که مقامات سیاسی و مذهبی جمهوری اسلامی، نسبت به اعزام نیروهای نظامی و انتظامی از سوی عربستان و امارات برای مقابله با ناآرامی های شیعیان بحرین اعتراض کرده و آنرا محکوم نموده بودند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، کویت، قطر، عمان،‌عربستان سعودی و امارات متحده عربی)، همچنین از "ادامه دخالت های" ایران در امور داخلی بحرین عمیقا ابراز نگرانی شده و آمده است: "وزرای خارجۀ این شورا، دخالت ایران در امور داخلی بحرین را که ناقض معاهدات بین المللی است به شدت محکوم می کنند."
گفتنی است به دنبال اعتراض‌های پی در پی جمهوری اسلامی به اعزام سربازان عربستانی و اماراتی به بحرین، این دو کشور هفته گذشته به ایران هشدار داده بودند که در امور داخلی کشورهای حاشیه خلیج فارس مداخله‌ نکند.
اخطار امارات
بر اساس گزارش فوق، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات، طی مصاحبه با روزنامه کویتی «القبس»، ضمن محکوم کردن و "غیر قابل قبول" خواندن آنچه "مداخلات ایران در امور شش کشور عضو شورای همکاری" ذکر کرد، اخطار داد که هر گونه اقدام خصمانه ایران علیه هر یک از کشورهای این شورا با پاسخ تمامی این کشورها روبرو خواهد شد.
وی به مقامات ایران توصیه کرد که اساسنامه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را مطالعه کنند تا متوجه شوند که "این کشورها تن واحدی را تشکیل می‌دهند و امنیت تک تک آن‌ها، بخشی از امنیت کلیه این کشورها محسوب می‌شود."
هشدار عربستان
همزمان، نمایندگان مجلس عربستان، در واکنشی تند نسبت به بیانیۀ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، ضمن "غیر مسئولانه" خواندن اظهارات این کمیسیون، بیانیه آنرا را حاوی "ادعاهای دروغین" و به منزله "حمله آشکار" به پادشاهی عربستان سعودی ذکر کردند.
گفتنی است در بیانیه هشدار آمیز مجلس ایران، که روز پنجشنبه گذشته منتشر شد، خطاب به عربستان آمده بود "عربستان بهتر از هر کشوری می‌داند که در منطقه حساس خلیج فارس، بازی با آتش به نفع آن‌ها نیست."
در واکنش به این بیانیه، مجلس شورای سعودی طی بیانیه ای آورده است که "ادعاهای کمیسیون امنیت ملی مجلس جمهوری اسلامی موجب مشتعل شدن شعله‌های اختلافات فرقه‌ای است که همه باید از ایجاد این اختلافات پرهیز کنند و ایران در حالی که عربستان سعودی را به دخالت متهم می‌کند که خود بیشرمانه در امور منطقه مداخله می کند."
مجلس شورای عربستان سعودی در ادامه به جمهوری اسلامی هشدار داده است که ناخرسند کردن هر یک از اعضای شورای همکاری خلیج فارس به منزله ضربه زدن به امنیت و ثبات تمامی کشورهای عضو است.
گفتنی است روزنامه الشرق الاوسط (خاورمیانه) نیز، به نقل از یک مقام ارشد سعودی نوشته است که ایران "حق ندارد تمامیت ارضی بحرین را نقض" و در امور کشورهای حاشیه خلیج فارس دخالت کند.
نشست تهدیدآمیز شورای همکاری خلیج فارس
در ادامه این بحران ها، و در حالیکه بحرین و کویت در چالشی دیپلماتیک، سفرای خود را از ایران فرا خوانده اند، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرده بود که روز یکشنبه، ۱۴ فروردین این شورا در ریاض، پایتخت عربستان سعودی
جلسه‌ای را پیرامون "دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عضو" تشکیل می‌دهد، که این نشست روز یکشنبه با صدور بیانیه ای شدیداللحن علیه جمهوری اسلامی برگزار گردید.
وزیران خارجه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، روز یکشنبه پس از نشست اضطراری ریاض با صدور بیانیه مشترکی از آنچه "دخالت ایران در امور داخلی" و "توطئه چینی علیه امنیت ملی" خود خواندند، به شدت انتقاد کردند.
بر اساس این گزارش، در جلسه ریاض که به ریاست شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارت متحده عربی برگزار شد، همچنین "دخالت آشکار ایران در کویت از طریق ایجاد شبکه های جاسوسی" در خاک این کشور محکوم گردید.
شیخ عبدالله مدعی شده است "شورای همکاری یک تشکیلات ادغام شده است که امنیت هر یک امنیت بقیه تلقی می شود. شورای همکاری در مواجهه با تهاجم عراق به کویت، متحد بود و در مقابل هر تهدید دیگری علیه مردمش باید متحد باقی بماند. موضع شورای همکاری در قبال وقایع بحرین بسیار روشن است و باید یک درس تلقی شود."
هنوز از واکنش های اولیۀ دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در قبال مواضع و اظهارات روز یکشنبه مقامات ارشد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، خبری منتشر نشده است.
منبع: جرس

هیچ نظری موجود نیست: