۱۳۹۰ فروردین ۱۵, دوشنبه

تاجیکستان مستعمره ی ایران است

به گزارش خبرگزاری آهوران نیوز:ایران طی دو دهه اخیر به طور برنامه ریزی شده حضور خود را درمنطقه آسیای میانه بویژه تاجیکستان گسترش داده است.
تاجیکستان تنها کشورمنطقه آسیای میانه است که با ایران روابط نظامی دارد. این نوع همکاری بر تبادل دائمی هیاتها و رایزنی در خصوص مشکلات امنیتی مبتنی است و تنها کاردار نظامی ایران درمنطقه در دوشنبه قراردارد.تمایل ایران به همکاری نظامی با تاجیکستان خیلی قابل توجه است.
به گفته برخی کارشناسان ایران مایل است پایگاهی نظامی درتاجیکستان ایجاد کند .
ایران وامهایی برای رفع نیازهای ارتش تاجیکستان و خرید تجهیزات نظامی و ارتباطی دراختیار دوشنبه قرار می‌دهد و همچنین مشاورانی نظامی برای آموزش سربازان تاجیک با هزینه ی ایران به تاجیکستان فرستاده است و با این ترفندها توانسته است در ارتش تاجیکستان نفوذ کند. ایرانیها همچنین آمادگی خود را برای بازسازی فرودگاه نظامی آینی در نزدیکی دوشنبه اعلام کرده‌اند.
نفوذ فرهنگی ایران درتاجیکستان و نشر تشیع خیلی قابل توجه است و در عین حال نفوذ تجاری واقتصادی ایران نیز روزانه درحال گسترش است.
علاوه بربخش دولتی بخش خصوصی زیر نظر سپاه پاسداران هم حضور فعالی در آن دارد. شرکتهای خصوصی ایرانی درساخت مراکز تجاری، خانه های مسکونی، کارخانه های صنعتی، دوزندگی و بخش کشاورزی از جمله پرورش طیور و تولید لبنیات در تاجیکستان مشارکت فعالی دارند. علاوه بر این کمیته امداد ایران نفوذ فراوانی در تاجیکستان دارد. حمایت از تجارت خرد و متوسط ، ایجاد کارخانه‌های مشترک تولید مواد خام و فراوری محصولات کشاورزی یکی از عرصه‌های جدید نفوذ ایران میباشند.
احتمال گنجاندن همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای در فهرست عرصه های جدید همکاری ایران و تاجیکستان میباشد زیرا زمینه های مناسب برای این فعالیت درتاجیکستان وجود دارد و مهمترین آنها میادین غنی اورانیوم است که براساس آمار مختلف بین چهارده تا چهل درصد ذخایر اورانیوم جهان را تشکیل می دهند و در حال حاضر بهره برداری از آنها به خاطر مشکلات مالی متوقف است.
منبع:اخبار جهان اسلام

هیچ نظری موجود نیست: