۱۳۸۹ شهریور ۲۴, چهارشنبه

عراق 400 میلیون دلار به آمریکائیان خسارت پرداخت می کند

 به گزارش خبر گزاری آهوران نیوز به نقل از المختصر : حکومتهای عراق و ایالات متحده در مورد پرداخت 400 میلیون دلار توسط حکومت لغداد به عنوان خسارت به آمریکاییانی که به سبب حکومت صدام در بحران کویت در سالهای 1990 و 1991 مورد اذیت قرار گرفته اند ، توافق کردند .
به گفته ی روزنامه ی کریستیان ساینس مانیتور این خسارتها به خاطر حفاظت از اصول عراق در خارج و کمک به این کشور در برداشتن تحریمهای سازمان ملل که در سالهای ده ی 90 بر این کشور تحمیل شده بود ، است .
دهها تن از آمریکاییان که به عنوان سپر انسانی در مقابل حملات هوایی آمریکا به عراق آمده بودند از طرف حکومت عراق در سال 1990 دستگیر شدند و برخی از این زندانیان گفته بودند ، در زندان مورد اذیت و شکنجه قرار گرفته بودند .
سپس این افراد در آمریکا از حکومت عراق شکایت کردند ، و  گفتند که در زندان تهدید به قتل شده اند و گرسنه و تشنه گذاشته اند و از خوابیدن منع شده اند و غذای تمیز به آنها داده نمی شده .
شایسته بود در این توافق بحث بر انگیز ، بحثی در مورد حقوق عراقیانی که در زندانهای آمریکا مورد شکنجه های وحشیانه قرار می گیرند، می شد . همه می دانیم بنا بر یک توافقنامه ی ظالمانه، سربازان آمریکای از پیگرد قانونی در دادگاه بین المللی مصون هستند .
ایالات متحده به حبس و اخراج و یا فقط اخراج سربازان خود که به حقوق عراقیان تجاوز کرده بودند و آنان را به وحشیانه ترین شیوه شکنجه کرده بودند اکتفا کرد ، و معروفترین کار سربازان آمریکایی با زندانیان عراقی سال 2004 در زندان ابو غریب رخ داد که در آن سربازان عکسهای زیادی را منتشر کردند که نشان می داد با بدترین شیوه با انسانیت زندانیان بازی می شود .
در همین زمینه وزارت امور خارجه تأکید کرد که این توافق به امضای وزیر خارجه هوشیار زیباری و سفیر آمریکا در عراق جیمز جفری رسیده است و سفیر آمریکا به عراق قول داده است که به این کشور جهت برچیده شدن تحریمهای سازمان ملل که از دو دهه ی پیش بر این کشور تحمیل شده است کمک کند .
شورای امنیت سازمان ملل به علت حمله ی عراق به کویت بر بغداد لازم گردانده است که خسارتهایی را به کشور های زیان دیده از این جنگ بپردازد و به همین خاطر 5 در صد از بودجه ی عراق به این جبران خسارات تخصیص داده شده است که بیشتر این خسارتها به کویت داده می شود .

هیچ نظری موجود نیست: