۱۳۸۹ مهر ۱۰, شنبه

بازتاب بین المللی تحریم هشت تن از جنایتکاران رژیم

این افراد مسئول تجاوز، شکنجه و قتل در ایران هستند
شبکه خبری دویچه وله آلمان: هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در توضیح تحریم‌ های جدید علیه مقامات رژیم ایران که نخستین تحریم اعمال شده از سوی آمریکا علیه افراد به اتهام نقض حقوق بشر بشمار می رود، گفت، شهروندان ایرانی تحت نظارت یا فرماندهی این افراد بدون دلیل خاصی بازداشت شدند و کتک خوردند و مورد شکنجه و تجاوز و قتل قرار گرفتند.
روزنامه واشنگتن پست: همزمان با افزایش فشارهای اقتصادی بر رژیم تهران که باعث سقوط ارزش ریال شده است، دولت اوباما در گامی جدید هشت تن از مقامات حکومتی را که در سرکوب تظاهرات مردم ایران در سال گذشته دست داشتند، تحریم کرد. اوباما با استفاده از قدرتی که از سوی کنگره به وی تفویض شده است، این افراد را تحت تحریم قرار داده است. وزیر خارجه (هیلاری کلینتون) گفت، این اقدام به خاطر احترام به ارزشهایی است که به آن معتقدیم.
خبرگزاری بلومبرگ: دولت اوباما در حالی به تحریم تعدادی از ناقضان حقوق بشر در ایران دست زده که فشارهای بین المللی بر رژیم تهران به دلیل برنامه هسته ایش در حال افزایش است. این بخشی از سیاستی است که ایالات متحده آن را "خط فشار" عنوان کرده است. وزیر خارجه آمریکا گفت، ما در زمینه حقوق بشر از نقطه انتقاد به رژیم تهران فراتر رفته و به تحریم سرکوبگران مبادرت کرده ایم.
اعتراض جمهوری اسلامی؛ احضار سفير سوئيس در تهران
صدا و سیمای رژیم: در پی اقدام غیرقانونی دولت آمریکا در اعمال تحریم علیه هشت نفر از مقامات جمهوری اسلامی که با هدف حمایت از آشوب های سال گذشته انجام شد، عصر روز پنجشنبه خانم لئو آگوستی سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید تهران به نامبرده ابلاغ شد.
مدیرکل آمریکای شمالی وزارت امور خارجه به سفیر سوئیس گفت: اقدام دولت آمریکا دخالت آشکار در امور داخلی ایران و نقض صریح بند اول بیانیه الجزایر است.
وی افزود: این اقدام به معنی اخلال در نظم بین المللی است زیرا هیچ اصل در حقوق بین الملل چنین اجازه ای را به دولت آمریکا نمی دهد. همچنین سوء استفاده سیاسی از مفهوم انسانی حقوق بشر به معنی تضعیف این مفهوم مقدس است لذا مسئولیت در هر سه مورد متوجه دولت آمریکا خواهد بود.
معنای اقدام بی سابقۀ آمریکا
رادیو فرانسه: در اقدامی بی سابقه دولت آمریکا روز چهارشنبه هشت تن ازرهبران جمهوری اسلامی را به دلیل نقض فاحش حقوق بشر هدف مجازات قرار داد.
یک استاد حقوق بین الملل در استکهلم معتقد است که مجازات های اخیر دولت آمریکا علیه برخی از رهبران ایران از نظر حقوق بین الملل قابل انتقاد نیست.
او می افزاید : دولت باراک اوباما در قیاس با رئیس جمهوری پیشین آمریکا، جورج بوش، معتقد است که باید در قبال دولت جمهوری اسلامی ایران به طور قانونی و از راه قانون عمل کرد. بر همین اساس، او معتقد است که مجازات های جدید علیه هشت تن از رهبران جمهوری اسلامی از نظر حقوق بین الملل اشکال قانونی ندارد. بالعکس، این طریقه، به گفته سعید محمودی، علاوه بر حقانیت یا مشروعیت از مقبولیت عمومی نیز برخوردار است مضاف بر اینکه نتیجه بخش نیز می باشد
سعید محمودی در ادامه تصریح می کند که تحریم های جدید دولت آمریکا علیه هشت تن از مقامات ایران فقط جنبه مالی ندارد، بلکه می تواند احتمالاً سفر آنان را به خارج از ایران با مشکل روبرو کنند.
به گفتۀ سعید محمودی، اگر چه مجازات های جدید علیه هشت تن از رهبران ایرانی الزام حقوقی ندارد، چرا که از سوی سازمان ملل تعیین نشده اند، اما دولت آمریکا می تواند با استفاده از ابزار فشار سیاسی دیگر کشورها را مجبور به رعایت آنها بکند. با این مجازات ها، دولت آمریکا در واقع نارضایی خود را از وضعیت حقوق بشر در ایران اعلام می کند

هیچ نظری موجود نیست: