۱۳۸۹ آذر ۹, سه‌شنبه

ویکی‌لیکس: عربستان از آمریکا خواسته بود به ایران حمله کند و« سر مار» را قطع کند

به گزارش خبرگزاری ها، وبسایت ویکی لیکس، توسط روزنامه های نیویورک تایمز و گاردین، دور تازه ای از اسناد محرمانه را منتشر کرده است.
بنا بر گزارش ها ، این اسناد مربوط به رهبران جهان و اطلاعات حساس درباره ی تروریسم و تکثیر سلاح های هسته ای است. به نوشته روزنامه انگلیسی گاردین در بخشی از این اسناد آمده که پادشاه عربستان بارها از آمریکا خواسته تا برای توقف برای هسته ای جمهوری اسلامی، به ایران حمله کند.
وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اقدام ویکی لیکس را محکوم کرده و افزوده که اقدامات پیشگیرانه دراین باره را افزایش خواهد داد.
به گزارش رادیو فردا ، وب‌سایت ویکی‌لیکس بار دیگر روز یکشنبه هزاران صفحه از اسناد محرمانه ایالات متحده را منتشر کرد که بخش عمده‌ای از آن به اسناد وزارت خارجه این کشور اختصاص دارد.
در یکی از این اسناد آمده است که عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، از ایالات متحده درخواست کرده بود برای نابودی تاسیسات اتمی، به ایران حمله کند.
در این اسناد به «توصیه‌های پیاپی» پادشاه عربستان «به ایالات متحده برای حمله به ایران جهت پایان دادن به برنامه جنگ‌افزارهای اتمی‌» اشاره شده است.
در یادداشت‌هایی که ویکی‌لیکس مدعی شده متعلق به سفارتخانه‌های آمریکا در خاورمیانه است، پادشاه عربستان به آمریکا می‌گوید: «سر مار را قطع کنید.»
در این اسناد همچنین آمده که پادشاه عربستان سعودی گفته است که با آمریکایی‌ها همکاری می‌کند تا جلوی نفوذ جمهوری اسلامی در عراق را بگیرد؛ اقدامی که بنا بر این اسناد «یک اولویت استراتژیک برای پادشاه و دولتش» محسوب می‌شود.
برپایه این اسناد، پادشاه عربستان درخواست حمله به ایران را در جریان دیدار ماه آوریل سال ۲۰۰۸، با رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق و ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده وقت نیروهایی آمریکایی در عراق مطرح ساخته است.
ویکی‌لیکس مدعی شده است دو روز پس از این دیدار، عادل الجبیر، سفیر سعودی در واشینگتن به سفارت آمریکا در عربستان گفت: «او (پادشاه) به شما (آمریکایی‌ها) گفت که سر این مار را قطع کنید.»
در ادامه این یادداشت منتسب به وزارت خارجه آمریکا آمده است: «پادشاه، وزیر خارجه، شاهزاده مقرن، شاهزاده نایف، همگی موافقند که پادشاهی به همکاری با ایالات متحده برای جلوگیری و کم کردن نفوذ و خرابکاری ایران در عراق نیاز دارد.»
این یادداشت می‌افزاید: «پادشاه به ویژه بر این نظر اصرار دارد و این نظر از سوی دیگر شاهزادگان بلندپایه بازتاب یافته است. الجبیر توصیه‌های پیاپی پادشاه به ایالات متحده برای حمله به ایران و پایان بخشیدن به برنامه جنگ‌افزار‌های اتمی‌اش را یادآور شد.»

هیچ نظری موجود نیست: