۱۳۸۹ بهمن ۸, جمعه

عدم توجه به اعتقادات مذهبی اهل سنت در مورد تعیین امام جمعه، باعث بروز مشکل در تایباد شد

امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه نمازهای جمعه اهل سنت بیش از آنکه سیاسی باشد عبادی است، اهداف برگزاری نمازهای جمعه اهل سنت و شیعه را متفاوت با یکدیگر توصیف کرد. ایشان همچنین شیوۀ انتخاب امام جمعه شیعه و سنی را یکی دیگر از تفاوت های موجود دانست و بر این اساس علت شکل گیری اتفاقات هفته گذشته در مراسم نماز جمعه اهل سنت تایباد را عدم توجه به این تفاوتها عنوان کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «سنی آنلاین» شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در بخشی از سخنان خود در مراسم نماز جمعه این هفته اهل سنت زاهدان با اشاره به اتفاقاتی که هفته گذشته در مراسم نماز جمعه اهل سنت تایباد رخ داد، به بیان توضیحاتی پرداخت، ایشان با بیان اینکه، امیدوارم توضیحات بنده خیرخواهانه و دلسوزانه تلقی شود و کسی آن را مغرضانه نداند، خاطرنشان کرد: نمازهای جمعه اهل سنت تنها مختص به دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیست. این نماز تاریخی است، البته در دوران قبل از انقلاب، اهل تشیع به اقامه نماز جمعه می‏پرداختند اما به شکل کمرنگ تر.
ایشان ادامه داد: در دوران قبل از انقلاب من به یاد دارم که اهل سنت زاهدان در مسجد عزیزیه نماز جمعه می‏خواندند و جمعیت بسیار با شکوهی در مراسم نماز جمعه شرکت می کرد.
همچنین مراسم نماز عید با شکوه خاصی برگزار می شد و هیچ کس هنگام برگزاری این نماز در خانه نمی ماند، حتی افراد مفلوج و ناتوان به کمک دیگران در مراسم حاضر می شدند. به هر حال باید گفت برگزاری این نماز نزد اهل سنت از مدتها قبل جریان داشته است و بدون تردید انقلاب اسلامی در هرچه با شکوه تر برگزار شدن این مراسم نقش داشته است.
مولانا عبدالحمید همچنین با تاکید بر اینکه نماز جمعه نزد اهل سنت بیش از آنکه سیاسی باشد، عبادی است، اظهار داشت: مردم ما روزهای جمعه برای عبادت و گریه و زاری در مساجد جامع حاضر می شوند، برای آنها عبادت و گریه و زاری و استغفار بیش از شنیدن مسائل سیاسی اهمیت دارد، این مسائل نیز در مراسم های نماز جمعه ما بسیار کم، فقط زمانی که مشکل خاصی پیش بیاید، مطرح می شوند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: در رابطه با انتخاب ائمه جمعه میان شیعه و سنی تفاوت وجود دارد؛ در مناطق سنی نشین کسی که متنفذ است و نفوذ بیشتری دارد و مردم به او گرایش بیشتری دارند، به عنوان امام جمعه انتخاب می شود، انتخاب امام جمعه اهل سنت در طول تاریخ همواره بر عهده مردم بوده است، مسئولان نیز همواره کسانی را تائید و حمایت کرده اند که مورد انتخاب مردم بوده اند و بدون تردید مردم کسی را انتخاب می کنند که مطمئن باشند نمازشان پشت سر او صحیح است و آنها می توانند با قلبی آرام پشت سر او نماز اقامه کنند. ائمه جمعه در قلوب مردم اهل سنت جای دارند. مردم به آنان اعتقاد دارند و بر اساس اعتقاد خود پشت سر آنان نماز اقامه می کنند.

هیچ نظری موجود نیست: