۱۳۸۹ بهمن ۶, چهارشنبه

تظاهرات مردم لبنان علیه حزب الله

در اعتراض به تلاش های حزب الله لبنان برای به چنگ آوردن مقام نخست وزیری در این کشور طرفداران سعد حریری دیشب به خیابان های شهرها و روستاهای لبنان سرازیر شدند و با به آتش کشیدن لاستیک و بستن راه ها حزب الله را متهم به انجام کودتا در کشور کردند. تظاهرکنندگان در شعارهایشان حزب الله را "حزب الشیطان" می نامیدند و یا خشم خود را علیه دست اندازی حزب الله به موقعیت سنیان اعلام می کردند. رهبران مذهبی سنی لبنان اظهار داشتند که اجازه نخواهند داد که حسن نصرالله نخست وزیر لبنان را تعیین کند.
سنتاً و به دلیل کثرت قومی مقام نخست وزیری در لبنان همواره به یک سنی تعلق می گیرد و مقام ریاست جمهوری به یک مسیحی مارونیو شیعیان نیز ریاست مجلس را برعهده دارند.
در نتیجۀ ائتلاف نمایندگان طرفدار ولید جنبلاط رهبر دروزی های لبنان با حزب الله لبنان دیروز نجیب میقات نامزد حزب الله برای مقام نخست وزیری 65 رأی از مجموع 128 رأی مجلس را به دست آورد که برای تشکیل حکومت کافی است. حزب الله اعلام کرده است که در صورت پیروزی نامزد او برای به دست آوردن مقام نخست وزیری حکومت ائتلافی دیگری با شرکت سعد حریری تشکیل خواهد داد. با این حال سعد حریری اعلام کرده که در هیچ حکومتی به رهبری حزب الله لبنان شرکت نخواهد کرد.
نجیب میقات نیز که طرفدار سوریه به شمار می رود که پس از قتل رفیق حریری به مقام نخست وزیری لبنان رسید. دولت آمریکا نگرانی خود را از نفوذ حزب الله بر حکومت و نخست وزیر آیندۀ لبنان اعلام کرد. فیلیپ کروآلی سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا گفت که از نظر این کشور حزب الله یک سازمان تروریستی است و سلطه و نفوذ آن بر حکومت آیندۀ لبنان منشا نگرانی است.
در پی خروج یازده وزیر همسو با حزب الله لبنان از حکومت سعد حریری، دولت لبنان در دوازدهم ژانویه گذشته سقوط کرد. با این حال، سعد حریری همچنان خود را نامزد مقام نخست وزیری این کشور اعلام کرده است. منشاء بحران جاری مخالفت حزب الله با نتیجۀ تحقیق دادگاه بین المللی رسیدگی به قتل رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان است که از قرار مسئولان حزب الله را متهم به دست داشتن در این قتل کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: