۱۳۸۹ اسفند ۲۰, جمعه

عربستان: ایران تظاهرات خود را حل و فصل کند و در امور داخلی ما دخالت نکند

 وزیر امور خارجه سعودی در خصوص خبرهای منتشره درباره دخالت ایران برای شعله ور کردن نا آرامی ها در کشورش گفت که امیدواریم ایران به تظاهرات خود برسد و آن را حل و فصل کند، ما تظاهراتی مانند آن چه در ایران پیش می آید نداریم و اجازه دخالت به هیچ کس را در امور داخلی خود نخواهیم داد.
الفیصل که چهارشنبه 9-3-2011 در یک کنفرانس خبری در ریاض سخن می گفت بر ممنوعیت هرگونه تظاهرات و تجمع در سعودی تاکید و در این باره به بیانیه وزارت کشور و هیات علمای بلند پایه در تحریم این گونه تحرکات اشاره کرد.
او همچنین بر اهمیت گفت و گوی ملی که شهروند سعودی را از ارائه نظر و دیدگاه خود در معضلات اجتماعی و دیگر مشکلات به گونه ای که به حقوق دیگران تجاوز نشود تاکید کرد و گفت که گفت و گو بهترین راه رسیدن شهروندان به خواسته های خود است.

به کسی اجازه دخالت نمی دهیم

الفیصل در خصوص خبرهای مطرح شده درباره دخالت های خارجی در امور داخلی سعودی گفت: “انگشتی را که به سوی سعودی نشانه رود قطع خواهیم کرد.” و ادامه داد تا زمانی که سعودی در امور داخلی دیگران دخالت نمی کند پس به کسی اجازه نخواهد داد در امور داخلی اش دخالت کند. او تاکید کرد که پادشاهی سعودی بر پایه شریعت اسلامی استوار است و خرده گیری ها در این خصوص را نمی پذیرد. او خاطر نشان کرد که هر گونه تغییری در سعودی از طریق شهروندانش صورت می گیرد و این کشور خود منافع خود و نیازهای شهروندان خود را بهتر از هر کس دیگر می شناسد و می داند چگونه باید به آن دست یافت. او تاکید کرد: “در دفتر نخست وزیر همه روزه برای استقبال شهروندان باز است و در دفاتر تمام مسئولان برای دریافت شکایت ها و درخواست ها گشوده است.”
وزیر خارجه سعودی خاطر نشان کرد: “اجازه هیچ گونه دخالت خارجی از سوی هیچ کس را نمی دهیم، چه کوچک باشد و چه بزرگ. هنگامی که احساس کنیم کسی در حال دخالت کردن است آن را پایان خواهیم داد.”
الفیصل درباره آن چه که در جهان عرب از انقلاب و خواست تغییر در حال روی دادن است گفت: “22 کشور عربی داریم و آن چه که در 5 کشور روی می دهد نمی توان آن را به همه تعمیم داد. هر کشور ویژگی های خود را دارد و نمی توان شرایط همه کشورها را یکی دانست.”
او وجود مطامع خارجی در پس این انقلاب ها برای دخالت در کشورهای عربی را بعید دانست و خاطرنشان کرد آن آن چه که در حال روی دادن است نتیجه چند عامل است و یک دلیل ندارد.
سعود الفیصل از تلاش شورای وزیران اتحادیه عرب برای پایان دادن به خونریزی ها در لیبی، پاسداری از استقلال این کشور و حمایت از آن سخن گفت که به گفته او از وظایف این شورا هستند.
او همچنین خبرهای منتشره درباره درخواست واشنگتن از ریاض برای مسلح کردن انقلابیون لیبی را رد کرد و گفت چنین چیزی در مخیله نمی گنجد.

هیچ نظری موجود نیست: