۱۳۹۰ فروردین ۱۳, شنبه

ایران 280 افغان را اعدام می‌کند

اهوران نیوز به نقل ازسني نيوز: مقام‌های وزارت خارجه افغانستان می‌گویند از 5هزار زندانی افغان که به دلایل گونه‌گون در زندان‌های ایران به سرمی‌برند، 280 تن آن‌ها براساس حکم نهایی دادگاه‌های آن کشور محکوم به اعدام هستند.
جاوید لودین، معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان که وضعیت افغان‌های بیرون از کشور را به مجلس سنا توضیح می‌داد گفت هرچند دولت افغانستان خواهان متوقف شدن حکم اعدام بر افغان‌های زندانی در آن کشور بوده‌است اما مقام‌های ایرانی از چهار ماه به این‌سو پاسخی به نامه‌ی رسمی دولت افغانستان نداده‌اند.
معین وزارت خارجه کشور می‌گوید بر بنیاد آخرین اطلاعاتی که از مقام‌های ایرانی دریافت کرده‌اند نزدیک به 5 هزار زندانی افغان در زندان‌های ایران به سر می‌برند.
به گفته‌ی وی 4 هزار تن از این زندانی‌ها به اتهام قاچاق مواد مخدر از سوی نهاد‌های عدلی و قضایی ایران مجرم شناخته شده‌اند.
لودین گفت 280 تن از زندانی‌های افغان به حکم قطعی دادگاه‌های آن کشور به مجازات اعدام محکوم شده‌اند.
معین سیاسی وزارت خارجه‌ی افغانستان حضور 5 هزار زندانی افغان در ایران را که در وضعیت بدی به سر می‌برند، از سوی دولت افغانستان غیرقابل تحمل خواند.
لودین گفت: «5هزار افغان وقتی در زندان یک مملکت دیگر به سرمی‌برند و آن‌هم دریک حالتی که اصلا برای ما به عنوان کسی که در مقابل اتباع خود مسوولیت داریم واضح نباشد، در ‌آن مورد این یک وضعیت غیرقابل تحمل است.»
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در یک سال گذشته مساله اعدام زندانی‌های افغان در ایران به یک بحث داغ گروهی و رسانه‌ای در افغانستان مبدل شده بود و مقام‌های افغان همواره از نبود رقم واقعی زندانی‌های افغان درایران و چگونگی مجازات آن‌ها انتقاد داشتند.
هرچند اوایل سال گذشته باشندگان ولایت‌های مرزی افغانستان از اعدام نزدیک به 50 زندانی افغان در ایران خبر دادند ولیمقام‌های دولت افغانستان تنها اعدام ده زندانی افغان از سوی مقام‌های ایرانی را تایید کردند.
باشنده‌های ولایت‌های مرزی همچنین گفته بودند که شاهد انتقال ده‌ها جسدی بوده‌اند که از ایران به داخل افغانستان انتقال داده می‌شدند.
این درحالی است که مقام‌های ایرانی تنها اعدام شمار معدودی از زندانی‌های افغان در ایران را تایید کرده بودند و برخی گروه‌های افغان را در برهم زدن روابط میان افغانستان و ایران متهم کردند.
مقام‌های افغان بارها تاکید کرده‌اند که عملی نشدن توافقنامه دولت افغانستان با ایران که در سال 1386 به امضا رسید ، از چالش‌های عمده‌ی فراراه وضعیت زندانی‌های افغان در ایران می‌باشد.
معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان به سناتوران گفت با آن‌که دولت افغانستان موافقتنامه‌‌ی استرداد مجرمین و موافقتنامه استرداد متهمین را 4 سال پیش نهایی کرده است اما این موافقتنامه‌ها از جانب ایران نهایی نشده‌اند و در حال حاضر در شورای نگهبان ایران به سر می‌برند.
لودین گفت مساله وضعیت مهاجرین در ایران و پاکستان اولویت‌های عمده‌ی وزارت خارجه افغانستان بوده و این وزارت در تلاش بازگردانیدن پناه‌جویان افغان به کشور بوده‌است.
وی گفت آنها چهار ماه پیش در نامه‌ای رسمی از مقام‌های ایرانی خواهان توقف اعدام افغان‌ها در ایران شده بودند ولی تاکنون مقام‌های ایرانی به دولت افغانستان در این مورد پاسخ نداده‌اند.
همزمان با این رییس جمهور کرزی در حال حاضر در ایران به سر می‌برد و به گفته‌ی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان در گذشته، مساله مهاجرین و زندانی‌های افغان در ایران بخشی از گفتگوهایی بوده است که مقام‌های افغان حین سفر به ایران، با مقام‌های آن کشور داشته‌اند.
لودین گفت: «تلاش می‌کنیم آن‌ها (ایرانی‌ها) را قانع بسازیم و تشویق‌شان کنیم همین موافقتنامه‌‌ها (استرداد مجرمین و استرداد متهمین) زودتر نهایی شوند و مطابق آن ما بتوانیم تقاضای استرداد را بکنیم که همین 5هزار افغان ما که در آن‌جا هستند، پس آن‌ها را به وطن بیاوریم.» لودین افزود: «تلاش‌های ما در مورد این‌هم است که فعلا درقدم اول همان تعداد 280 نفری که حکم اعدام بالای‌شان صادر شده جلو آن را بگیریم. البته هنوزهم جواب نهایی نداریم متاسفانه. ما آخرین بار که رسما مکتوب به جانب ایرانی دادیم در ماه نوامبر سال گذشته بود.»
در همین حال شماری از سناتوران مجلس اظهارات معین وزارت خارجه افغانستان را در مورد وضعیت افغان‌ها در ایران قانع‌کننده ندانسته و از خاموشی دولت افغانستان در برابر اقدام‌های مقام‌های ایران انتقاد کردند.
صالحه میرزاد، سناتور نیمروز در مجلس سنای کشور می‌گوید که مرزبانان ایرانی بدون اطلاع دولت افغانستان نوار مرزی را دیوار کرده و سیم‌های خاردار می‌گیرند و به خاک افغانستان تجاوز می‌کنند.
به گفته‌ی وی مقام‌های ایرانی افغان‌ها را به جای ایرانی‌ها اعدام کرده‌اند.
خانم میرزاد گفت: «از طریق همان سیم خاردار (بر خاک ما) تجاوز می‌شود، جوان‌های ما در لب دریا کشته می‌شوند، در تمام وقت این‌ها خودشان تجاوز می‌کنند و برای خود پوسته می‌سازند چرا وزارت خارجه یک روز هم سفیر آن‌ها را نخواست؟!» خانم میرزاد افزود: «کسانی را که آن‌ها (ایرانی‌ها) به نام قاچاقبر مواد مخدر در آن‌جا دستگیر می‌کنند، شما باور بکنید که در زندان‌ها و محبس‌های آن‌ها افغان‌های ما به عوض ایرانی‌ها کشته می‌شوند و به دار آویخته می‌شود که من هیچ وقت یک حساسیت را ندیدم. بر علاوه که آن‌ها (ایرانی‌ها) این کارها را می‌کنند بازهم ما ‌آن‌ها را برادر خطاب می‌کنیم. تا چه وقت ما به آن‌ها برادر خطاب کنیم و آن‌ها با ما دشمنی می‌کنند!»

هیچ نظری موجود نیست: