۱۳۹۰ فروردین ۱۳, شنبه

حقیقت دنیا را درک کنیم و از مرگ غافل نباشیم

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان، جمعه این هفته با مردم روستای گلوگاه واقع در اطراف شهر زاهدان دیدار کرد.
ایشان همچنین در مراسم نماز جمعه مسجد جامع روستای گلوگاه شرکت کرد و در میان جمع پرشور مردمی که از روستاهای اطراف گردهم آمده بودند به ایراد سخن پرداخت.
قرآن، کتابی که قلبها را مجذوب خود می کند
مولانا عبدالحمید سخنان خود را با تلاوت آیاتی از دو سوره مبارکه «نحل» و «عنکبوت» آغاز کرد و گفت: قرآن کتابی است که وقتی انسان به تلاوت آن می پردازد و یا به آن گوش فرا می دهد، به شدت تحت تاثیر آن قرار می گیرد. خداوند این کتاب را از نیروی جاذبه شگفت انگیزی برخوردار کرده است، نیرویی که قلبها را مجذوب این کتاب آسمانی می کند و همگان را به سوی آن فرا می خواند.
ایشان ادامه داد: وقتی فرشتگان نوای ملکوتی قرآن را می شنوند، نمی توانند خود را کنترل کنند وبی درنگ به سوی کسی که به تلاوت قرآن مشغول است می شتابند.
مولانا عبدالحمید اضافه کرد: آری! قرآن مجید کتابی است که وقتی جن ها نوای آن را شنیدند، یکدیگر را به سکوت فرا خواندند و بی درنگ به آن ایمان آوردند و هنگام بازگشت، به دعوت قوم خود پرداختند.
همچنین اگر شما زندگی عرب ها در دوران جاهلیت را مورد بررسی قرار دهید در می یابید که آنان از لحاظ طبیعت و سرشت انسانی، سرسخت ترین انسانها بودند؛ آبا و اجداد آنها سنگ و چوب را مورد پرستش قرار داده بودند اما تنها چیزی که توانست زندگی چنین انسانهایی را متحول کند قرآن مجید بود؛ هنگامی که قرآن تلاوت می شد همین انسانها سرفرود می آوردند و آنرا می شنیدند و اعتراف می کردند که این کلام، کلام بشر نیست.
ایشان ادامه داد: زمانی حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه از شرّ مشرکان مکه به فردی که ابن الدغنه نام داشت پناهنده شده بود و چنان به تلاوت قرآن مجید می پرداخت که زنان و فرزندان مشرکان مکه می آمدند و تحت تاثیر کلام زیبای پروردگار متعال ایمان می آوردند، مشرکان وقتی این وضعیت را مشاهده کردند نزد ابن الدغنه رفتند و از او خواستند پناهندگی خود را از حضرت ابوبکر رضی الله عنه سلب کند، ابن الدغنه موضوع را با حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه در میان گذاشت و از او خواست دیگر به تلاوت قرآن مجید نپردازد اما حضرت صدیق که عاشق کلام پاک پروردگار خود بود خطاب به او گفت: من به خاطر جلب رضایت تو هیچ گاه قرآن مجید را ترک نخواهم کرد؛ زیرا خداوند متعال را بهترین پناهنده خود می دانم.
بشر هیچ گاه از تعالیم زیبای قرآن و سنت بی نیاز نخواهد شد
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برنامه ارشاد و هدایت رسول اکرم صلی الله علیه وسلم برای یک زمانه و یک قوم خاص نبود، بلکه این برنامه ویژه تمام ادوار و تمام اقوام بود خاطرنشان کرد: بشر به هر درجه ای از اتقا و پیشرفت مادی دست یابد، از تعالیم زیبای قرآن و سنت رسول اکرم صلی الله علیه وسلم بی نیاز نخواهد بود.
ایشان ادامه داد: هر جا قرآن وتعالیم زیبای آن جاری باشد آنجا بهار معنوی و برکات آسمانی و زمینی نازل خواهد شد.
ما مسلمانان امروز از حقیقت دنیا و مرگ غافل شده ایم
امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین در فرازی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه زندگی دنیا یک بازیچه و منظره ای برای تماشا است که خیلی ساده مثل یک بازی به پایان می رسد، خطاب به جمع حاضر اظهار داشت: عزیزان من! جوانی و شادابی روزی به پایان می رسد، سلامتی و عافیت هم تمام می شود؛ بدانیم که نه مال دنیا پایدار است و نه پست و مقام و ریاست آن، بیاییم لحظه ای سر در گریبان فرو ببریم و از خود بپرسیم، کجایند مالکان قبلی این زمین و کجایند خوبان دنیا و بدان، آنها به کجا رفته اند؟
ایشان ادامه داد: خداوند متعال به ما انسانها توصیه می کند و می فرماید: فریفته دنیا نشوید؛ زیرا دنیا و اسباب آن پایدار نیستند. آری! امروز پادشاهان و روسای جمهور کشورها بدون آنکه بتوانند چیزی با خود ببرند، فرار می کنند، حقا که زندگی آخرت، زندگی واقعی و حقیقی است.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: قرآن هشدار می دهد و می گوید ای انسانها دل به زندگانی دنیا ندهید و فریفته آن نشوید، آخرت خود را از یاد نبرید، در تلاش حاصل کردن رضایت و خشنودی پروردگار خود باشید و سعی کنید همواره با دین خدا زندگی کنید.
متاسفانه ما مسلمانان امروز از دو نکته بسیار مهم و حیاتی غافل مانده ایم؛ نخست اینکه دنیا را درک نمی کنیم و از آن غافل هستیم و دیگر اینکه از موت غافل هستیم. می بینیم که اطرافیان ما هر روز وفات می کنند اما از موت غافل هستیم و برای آن آمادگی نمی کنیم.
فرزندان ما باید علم و دانش فرا بگیرند
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در آخرین بخش از سخنان خود تاکید کرد: وقتی آلودگی ها دور شوند و قرآن در جامعه تعلیم داده شود و نسل جدید به سوی دین رجوع کند خداوند در جوامع بشری تحول می آورد و همه ما باید در این فکر باشیم که فرزندان ما علم و دانش بیاموزند، خواه علم روز باشد یا علم حوزوی و دینی. باید مردم ما علم و دین بیاموزند و این دو روشنی را داشته باشند.
الحمدلله حرکت کوچکی در زمینه تعلیم قرآن صورت گرفته ولی باید هنوز تلاش بیشتر صورت گیرد تا هیچ خانه ای نباشد که در آن حافظ قرآن نباشد.
باید تلاش کنیم که همه دختران و پسران ما قرآن را تعلیم بگیرند.
باید مردم ما سنت های آنحضرت صلی الله علیه وسلم را در زندگی خود پیاده کنند.
باید فرزندان ما به طرف علم و دانش بروند و وحدت و انسجام حفظ شود چرا که این امر از تعالیم قرآن است.
همه باید دست به هم بدهیم و به فکر دین باشیم و به ریسمان الهی چنگ بزنیم و در تلاش رزق حلال باشیم.
باید کسانی که مکاتب قرآنی و مدارس دولتی را اداره می کنند مورد حمایت شما مردم مؤمن ومتدین قرار گیرند.

هیچ نظری موجود نیست: