۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۱, چهارشنبه

قطر از پذیرش نقش میانجیگری خودداری کرد و عربستان وزیر خارجه ایران را نپذیرفت

ویژۀ سنی نیوز: قطر از پذیرش نقش میانجیگری برای پایان دادن به اختلافات میان عربستان و ایران خودداری کرد و خواستار گره گشایی مستقیم و بدون واسطه شد.
مدتی است که روابط دیپلماسی ایران و عربستان بشدت دچار مشکل شده و نپذیرفتن وزیر خارجه ایران آقای علی اکبرصالحی از طرف عربستان بخوبی بیانگر عمق این اختلافات بود.
مصادر خلیجی درحالی این خبر را تایید می کنند که آنرا به حملات دیپلماتیک و رسانه ای ایران بر علیه عربستان سعودی بسبب دفاع از حکومت بحرین بهنگام اغتشاشات اخیر این کشور مرتبط می دانند.
مصادر بیانگر این است که مقامات عربستان بر آن اصرار دارند تا وقتی مسؤلین ایرانی از حوادث تخریب کنسولگری این کشور در مشهد و نیز حمله به سفارتخانه متبوعه در تهران عذرخواهی نکنند نمی توان زیارت وزیرخارجه ایران به عربستان را دوستانه قلمداد کرد، و امیدی به بهبود روابط این دو کشور در آینده داشت.
چندی پیش وزیرخارجه ایران از مقامات قطری خواسته بود برای بهبود روابط دیپلماسی ایران و عربستان نقش میانجی را بازی کنند که این پیشنهاد با جواب منفی مسؤلین قطر مواجه شد و مقامات این کشور تاکید کردند گفتگوی شفاف و بی پرده و مستقیم می تواند تنها گره گشای این روابط تیره باشد.
علی اکبرصالحی وزیرخارجه ایران اشاره کرد بود پیشرفت و تحسین روابط دیپلماسی مهمترین هدف وی در سفر چند روزه به کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود اما مقامات عربستان بسردی با این سخنان برخورد نموده تا جایی که از پذیرش آقای صالحی در این کشور خودداری کردند ، تا وزیر خارجه ایران سفر چند روزه خود را با دیدار از قطر ، عمان و امارات به پایان برساند.

هیچ نظری موجود نیست: