۱۳۸۹ شهریور ۱۸, پنجشنبه

مخالفت‏های گسترده با فراخوان سوزاندن قرآن کریم

مقامات بلندپایه آمریکایی از فراخوان کلیسایی در فلوریدا برای سوزاندن نسخه‌های قرآن کریم در آستانه حملات 11 سپتامبر به شدت انتقاد کرده‌اند.

هیلاری كلینتون وزیر خارجه آمریکا با اشاره به فراخوان این کلیسا، آن را "اقدامی موهن و ننگین" خواند.
چندی پیش کلیسایی در ایالت فلوریدا موسوم به مرکز فراخوان جهانی کبوتر، 11 سپتامبر را به عنوان روز جهانی سوزاندن قرآن اعلام کرده و از طرفداران خود خواسته است در این روز، کتاب آسمانی مسلمانان را در مقابل انظار عمومی به آتش بکشند.
شماری دیگر از مقام‌های آمریکایی نیز این فراخوان را به شدت محکوم کرده و خواستار مقابله با این‌گونه اقدامات تبعیض ‌آمیز و نژادپرستانه شده‌اند.
یکی از منتقدان این اقدام "اریك هلدر"، دادستان كل آمریكا است که این فراخوان را "احمقانه و خطرناک" توصیف کرده است.
"پی جی کرولی"، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز این اقدام را "غیرآمریکایی" دانسته است
کرولی با تحریک‌آمیزخواندن دعوت کشیش کلیسای فلوریدا گفت: امیدوار است، آمریکایی‌های بیشتری به مخالفت با این حرکت برخیزند. وی این اقدام را بی‌احترامی به یکی از ادیان بزرگ جهان توصیف کرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «مطمئن هستم در سرتاسر آمریکا افراد بسیاری اعلام خواهند کرد، این راه بزرگداشت حادثه 11 سپتامبر نیست. در حقیقت این اقدام مطابق با تندروهایی است که حملات 11 سپتامبر را ترتیب دادند.»
این فراخوان از سوی "تری جونز"، کشیش این کلیسای تندروی پروتستان در ایالت فلوریدای آمریکا، اعلام شده است.
تری جونز سابقه طولانی در توهین به اسلام و مسلمانان دارد و در نوشته‌ها و کتاب خود اسلام را دینی شیطانی نامیده و خواهان محو پیروان آن از روی زمین شده است.
این در حالی است که، دعوت جونز به این اقدام، منجر به مخالفت‌های گسترده‌ای در میان رهبران مذهبی پروتستان، کاتولیک، یهودی و مسلمان امریکا شده است که مغتقدند اعتقادات جونز نقض ارزش‌های آمریکایی محسوب می‌شود.
گزارش‌ها همچنین حاکی است، این فراخوان منجر به چندین تظاهرات در شهرهای مختلف امریکا شده است.
در همین حال، "اندرس فوگ راسموسن" دبیر کل ناتو و ژنرال دیوید پتریوس فرمانده نیروهای تحت امر آمریکا در افغانستان نیز اعلام کردند، این اقدام موجب گسترش حملات علیه نیروهای آمریکایی می‌شود و جان سربازان این کشور در نقاط دیگر دنیا را به خطر می‌اندازد.
فراخوان موهن کشیش تری جونز افزون برمقامات آمریکایی، موجب انتقاد برخی دیگر از مقامات دیگر کشورها و همچنین موج اعتراضات مسلمانان جهان شده است.
پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر تبلیغات ضداسلامی در غرب علیه اسلام و به شکل‌های مختلف گسترش پیدا کرده است.
به تازگی نیز، طرح احداث یک مرکز اسلامی و مسجد نزدیک محل پیشین برج‌های مرکز تجارت جهانی در نیویورک که در حملات 11 سپتامبر ویران شدند با مخالفت برخی از گروه‌های تندرو آمریکا نیز روبه رو شده است.
به دنبال بالا گرفتن بحث در این باره تبلیغات گسترده‏‌ای علیه اسلام و مسلمانان در رسانه‌ها صورت گرفته و مخالفان تاسیس مسجد در مناطق مختلف آمریکا و به ویژه نیویورک پوسترهای ضداسلامی متعددی را روی دیوارها و حتی اتوبوس‌ها نصب کرده‌اند.
در همین حال، گزارش‌ها حاکی است، فردی شنبه (13شهریور) با ریختن گازوئیل در محل بنای یک مرکز اسلامی در ایالت تنسی این منطقه را به آتش کشید. پلیس فدرال آمریکا آتش‌سوزی را عمدی دانسته است.
با نزدیک شدن 11 سپتامبر که سالگرد حملات تروریستی سال 2001 میلادی به چند نقطه آمریکا از جمله برج‌های تجارت جهانی در نیویورک است، مسلمانان جهان و آمریکا هر روز، راهپیمایی‌های گسترده‌ای برای محکوم کردن فراخوان قرآن‌سوزی بر پا می‌کنند

هیچ نظری موجود نیست: