۱۳۸۹ شهریور ۱۸, پنجشنبه

كلينتون: ايران در حال تبديل شدن به يك ديكتاتوري نظامي است

:از وزير امور خارجه آمريكا نحوه برخورد كشورش با مسئله ايران را نمونه اي عملي از "رهبري آمريكايي" خواند
به گزارش خبرگزاری اهوران نيوزبه نقل ایرانیان انگلستان:هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا معتقد است كه حكومت ايران به سمت تبديل شدن به يك ديكتاتوري نظامي پيش مي رود و مردم ايران به مرور زمان نسبت به "رخدادهاي ناراحت كننده اي" كه در اين كشور در جريان است، واكنش نشان خواهند داد.
خانم كلينتون روز چهارشنبه ۸ سپتامبر (۱۷ شهريور) در حاشيه سخنراني در جمع گروهي از متخصصان سياست خارجي در واشنگتن گفت: "گمان نمي كنم شكي وجود داشته باشد كه ايران در حال تغيير ماهيت به يك ديكتاتوري نظامي با نوعي رنگ و لعاب ايدئولوژيك ديني است. سپاه پاسداران با همكاري بعضي رهبران ديني و سياسي در حال گسترش نفوذ خود در اين كشور است. فكر نمي كنم هدف انقلاب ايران اين بود كه جمهوري اسلامي به چنين چيزي تبديل شود".
او در پاسخ به سئوالي در مورد جنبش اعتراضي ايران، گفت كه دولت آمريكا مي خواهد به مردم ايران كمك كند، اما نمي خواهد مانند مانعي بر سر راه آنها قرار گيرد.
به گفته خانم كلينتون، حمايت آمريكا از جنبش اعتراضي ايران مي تواند به اين جنبش آسيب برساند.

وزير امور خارجه آمريكا در سخنراني خود در جمع متخصصان سياست خارجي، با اشاره به تحريم هاي بين المللي و همچنين تحريم هاي يكجانبه اتحاديه اروپا، آمريكا و بعضي ديگر از كشورها عليه ايران، گفت كه مسئولان حكومت ايران كم كم تأثير اعمال اين تحريم ها را حس مي كنند.
خانم كلينتون افزود: "تحريم و فشار به خودي خود نتيجه بخش نيست، بلكه اهرم هايي را براي رسيدن به راه حل از طريق گفت و گو فراهم مي كند. راه حلي كه ما و همپيمانانمان براي رسيدن به آن مصمم هستيم."
او گفت كه مسئولان حكومت ايران دو راه بيشتر ندارند، يا بايد به "مسئوليت هاي خود در قبال ساير كشورها" عمل كنند و از منافع بازگشتن به جامعه جهاني بهره مند شوند، يا همچنان به خواست جامعه بين المللي بي اعتنايي كنند و هزينه هاي فزاينده آن را بپردازند و با انزواي روز افزون ناشي از آن روبرو شوند.
مقامات ايران معمولا در مورد قطعنامه هاي سازمان ملل و تحريم هايي كه پيش از اين عليه ايران اعمال مي شد، مي گفتند كه اين اقدامات اثر قابل توجهي بر اقتصاد ايران ندارد.
اما در هفته هاي اخير و در پي صدور تازه ترين قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل و همچنين اعمال تحريم هاي يكجانبه اتحاديه اروپا و كشورهايي مثل آمريكا، كانادا، استراليا، ژاپن و كره جنوبي عليه ايران، لحن مقامات ايران به تدريج تغيير مي كند.
آيت الله علي خامنه اي در دو سخنراني اخير خود به اثرگذار بودن تحريم ها بر اقتصاد ايران اشاره كرده و در مورد احتمال افزايش نارضايتي هاي عمومي در بين مردم ايران در اثر اين تحريم ها هشدار داده است.
علي لاريجاني، رئيس مجلس ايران هم به تازگي گفته بود كه فشار اقتصادي غرب عليه ايران "مهم‌ترين خطر موجود" براي اين كشور است و بايد براي مقابله با آن يك دوره "مقاومت ملي" طراحي شود.




هیچ نظری موجود نیست: