۱۳۸۹ دی ۲۸, سه‌شنبه

چرا دولت ايران مي خواهد خراسان هم «جندالله» داشته باشد؟!

مصطفي تيموري نيا - مشهد
اختصاصی سنی نیوز: همه شنيديم و خوانديم كه ديروز يكشنبه مورخه 26/10/89 دادگاه ويژه روحانيت مشهد امام جمعه اهل سنت تايباد جناب مولانا محمد فاضلي موحد  را احضار نموده و خواهان كناره گيري ايشان از سمت امامت جمعه شد.
به گزارش منابع نزدیک به اهل سنت تایباد بعد از دفاعيات ايشان از خودشان مبني بر اينكه من با خواست و انتخاب مردم امام جمعه شده ام نه با خواست خودم  نيروهاي اطلاعات تهديد كرده اند كه اگر خطیب جمعه تایباد و یا مردم شهر بخواهند به این حکم جائرانه و بي دليل مبني بر  بركناري جناب مولانا فاضلي اعتراض كنند در روز جمعه نيروهاي خود را مستقر خواهند نمود كه هر نوع حركت اعتراضي را خنثي نمايند البته ممكن است اين هفته آخرين جمعه اي باشد كه به امامت جناب مولانا محمد فاضلي موحد بر گذار می شود.
 لازم به ذكر است كه مولانا محمد فاضلي موحد  چند سال پیش (اواخر 82 شمسی) در پی یک سانحه تصادفی که منجر به وفات جناب مولوی سعید فاضلی برادر خانم و پسر دایی ایشان شد بلا فاصله از سوی مردم شهر با اتفاق نظر به امامت جمعه انتخاب گردید.
اما آنچه که سبب ناراحتی نیروهای مستبد حاکم در منطقه شده این است که جناب مولوی محمد فاضلی موحد امام جمعه محبوب مردم تایباد فراتر از یک امام جمعه شهر به یک شخصیت محبوب منطقه ای و فرامنطقه ای تبدیل شده است و علت این نگاه اعجاب برانگیز مردم نسبت به ایشان این است که به دردهای جامعه اهل سنت آشناست و با همه احساس همدردی می کند.
شگفت انگیز است که در احضاریه دیروز جناب مولانا فاضلی به دادگاه ویژه روحانیت علاوه بر اینکه برخورد آخوندهای ساواکی ولایت فقیه با ایشان کاملا گستاخانه و جسورانه و با تشر و تهدید همراه بود دهها بهانه دیگر تراشیده و به زعم خود اسباب برکناری و محکومیت ایشان را توجیه کردند از جمله:
  • توهین به ولایت فقیه!
  • تشکیل و اداره شورای علماء
  • تشکیل و سرپرستی انجمن فرهنگی سلمان فارسی.
  • همکاری با جماعت تبلیغ
  • همکاری با جماعت اخوان
و بهانه های واهی دیگر.

دادگاه ویژه روحانیت در واقع عصای دست اطلاعات و این اداره بدنام و خشونت طلبی که دست ساواک و ساواکهای منطقه را از پشت بسته است خود عصای دست حاکمیت تمامیت خواه و مستبد است.
 اطلاعات و نیروی های مورد استفاده آنان در منطقه همواره تلاش کرده اند که مانند سایر مناطق اهل سنت خراسان را نیز به زنجیر استبداد بکشند و حتی مساجد و حوزه هایشان را نیز به تصرف خود در آورند.
طی چند سال اخیر تمام امام جمعه های اهل سنت شهر مشهد  را بر کنار کرده و به جای آنان افرادی از قماش سنی های اثناعشری گمارده اند و همچنین در شهرهای دیگر خراسان که تایباد یکی از آنان است.
شخص مورد علاقه اطلاعات اینبار در تایباد مولوی سید ابراهیم فاضلی (برادر مولوی سعید فاضلی امام جمعه سابق) است که سالهاست در خدمت اطلاعات قرار دارد و اینک به دستور اربابانش کاندیدای این سمت! است.
او که در امارات مأموریت و تجارت دارد پس از فوت جناب مولوی سعید فاضلی و انتخاب جناب مولانا محمد فاضلی موحد مأموریت یافت خودش را امام جمعه تایباد جا بزند اما چون مردم از یک سو  از این گزینه بدنام متنفر و از سوی دیگر به جناب مولوی  محمد فاضلی موحد علاقه و محبت دارند لذا ابراهیم فاضلی با تمام حمایتی که از حاکمیت و اطلاعات داشت تا کنون نتوانسته در میان مردم جا باز کند.
تحلیل گران و کارشناسان آشنا به امور اهل سنت خراسان  بر این باورند که این اقدام اطلاعات مبنی برکناری اجباری جناب مولانا محمد فاضلی موحد آغاز یک فتنه خطرناک خواهد بود و ممکن است به جنگ شیعه و سنی منجر شود و یک شیعه کشی بی مهار آغاز گردد چونکه:
اولا: به دلیل هم مرز بودن با افغانستان  بافت اجتماعی تایباد شباهت زیادی به مناطق مرزی افغانستان دارد.

دوم: اینکه اهل سنت تایباد اکثریت مطلق هستند و هیچ شیعه بومی ندارند لذا آسیب پذیری متوجه کارمندان خواهد شد که کار سختی نیست.

سوم: اینکه مردم منطقه با افغانستان داد و ستد و خویشاوندی همیشگی دارند بعید نیست مردمی که به عقیده و شعورشان توهین شود به خشونت روی آورند و بلوچستان دیگری رقم بزنند و در واقع هسته یک جندالله خراسان را پایه ریزی نمایند.
بنابرین کسانی که  چنین سیاست احمقانه ای اعمال می کنند بعید نیست که از مخالفان حاکمیت در داخل چهارچوب نظام باشند که می خواهند به هر نحوی به رقبای خود ضربه بزنند. اگر چنین نباشد پس اینگونه اقدامات نابخردانه علاوه بر اینکه مخالف اسلام و قانون اساسی و حقوق شهروندی است آتش کینه را بیشتر و بیشتر بر می افروزد و زمینه انتقام در برابر این بی عدالتی و ظلم و خشونت  را بیشتر هموار می کند.
در ضمن این نقطه به نظر کارشناسان دلسوز به وحدت ملی در کشور مهم است که این جریان را هرگز نمی توان با جریان شلاق زدن و مهاجر کردن جناب مولوی ابراهیم صفی زاده در چند سال پیش قیاس کرد آنوقت شراط کاملا متفاوت بود امروز امکان تظاهرات و شورش و انتقام کاملا وجود دارد بخصوص اینکه هیچ خبری نمی تواند پنهان بماند و بلا فاصله جهانی و به چندین زبان زنده دنیا مخابره می شود.
اما با این وجود ما نفهمیدیم که اطلاعات ایران چرا دوست دارد خراسان هم جندالله داشته باشد و در این باره تلاش و کوشش و زمینه سازی می کند!!.
امیدواریم بزرگترها دست این بچه های سبک و عاقبت نیندیش اطلاعات  و آخوندهای به اصطلاح دادگاه ویژه روحانیت در منطقه خراسان را  بگیرند و  احساسات جوانان اهل سنت را تحریک نکنند که در آن صورت مسئوليت هرگونه تنش و پیامد سوء متوجه خود آنان خواهد گردید.

هیچ نظری موجود نیست: